صحت

هشداربه مصرف کننده گان چلیم های میوه ای درهرات

شهرهرات 20 حمل باختر
استفاده از چلیم های میوه ایی باعث بروز بیماری های خطرناک جسمی درمردان وزنان میشود.
براساس پژوهش های مسئولان صحی ،استفاده از چلیم های میوه ایی که از چند سال بدین سو در شهر هرات ترویج یافته است و بسیاری ازجوانان میل زیادی به استفاده از آن را دارند ، مشکلات و پیامدهای منفی رابه همراه دارد
داکتر رازی آمر صحت محیطی ریاست صحت عامه ولایت هرات به آژانس باخترگفت با در نظر داشت مشکلات استفاده از چلیم های میوه ای،  برنامه های تبلیغاتی این اداره به منظور آگاهی رسانی به شهروندان در خصوص ضررهای استفاده از این تنباکو ها به شدت جریان دارد .
داکتر رازی می گوید در سال های گذشته این اداره با درنظر داشت عواقب و مشکلات جسمانی ناشی از استفاده از چلیم های میوه ایی اقدام به جمع آوری و شکستاندن این چلیم ها نموده است .
او گفت در سال روان بر اساس هدایت وزارت صحت عامه آنها مکلف اند تا برنامه های آگاهی دهی خود را دراین خصوص افزایش داده و طرح جمع آوری این چلیم ها از مکلفیت های پولیس برشمرده شده است .
آمر صحت محیطی می گوید چلیم های میوه ایی حاوی هزاران ماده سمی کشنده و فلزات سنگین میباشد که در اثر حرارت آن در مجاورت زغال مقادیر زیادی از فلزات سنگین آزاد و موجب بیماری های مختلف از جمله سرطان میشود .
کارشناسان صحی هرات می گویند استفاده از چلیم های میوه ایی علاوه بر تحریک دستگاه تنفسی ,موجب حساسیت ,آلرژی ,بروز انواع قارچ ها ,میکرب های کشنده ,سرطان های ریه ,لب ,دهان ,حنجره ,معده ,مثانه ,کبد ,روده میشود .
تحقیقات نشانداده است که افزودن الکل و داروهای روانگردان به تنباکوهای میوه ایی مشکلات جدی جسمانی را به دبنال خواهد داشت .
این خطرات در حالی بیان میشود که بگفته بسیاری از شهروندان چلیم های میوه ایی هم اکنون در امکان تفریحی  ,هوتل ها در دسترس شهروندان به خصوص نوجوانان قرار می گیرد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا