جهان

زندانیان رها شده طالبان در قطر با شبکه حقانی ارتباط دارند

واشنگتن/دویچه وله/باختر/11 دلو
یک سناتور امریکایی گفته است که بازداشتی‌های طالبان که در بدل آزادی بوئی برگدال، سرباز امریکایی از زندان گوانتانامو رها گردیده و به قطر سپرده شده بودند، با اعضای شبکه حقانی ارتباط دارند.
بوئی برگدال سرباز امریکایی که در اسارت طالبان بود، در ماه می 2014 با پنج زندانی طالبان در گوانتانامو تبادله شد و این اعضای بلند رتبه طالبان به قطر فرستاده شدند.
درآن زمان بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده از قطر به خاطر میانجیگری در این تبادله جنجال برانگیز ستایش کرده بود.
قطر به اوباما وعده داده بود که این اعضای طالبان را برای یک سال زیر نظر می‌گیرد، و بعد از یک سال آن‌ها آزاد خواهند بود.
سناتور لیندسی گراهام که اخیراً از قطر بازدید کرده ابراز نگرانی کرده است که یکی از این پنج زندانی قطر را ترک کرده است، اما در سفر به قطر اطمینان یافته است که همه آن‌ها هنوز در این کشور به سر می‌برند.
وزارت دفاع ایالات متحده امریکا گفت که با قطر کار می‌کند و مطمین است که تهدیدها از ناحیه این زندانیان قبلی طالبان جلوگیری خواهد شد.
سناتور گراهام به اسوشیتدپرس گفت این یک توافق یک ساله است که فقط با همین اطمینانی که ما حالا اینجا نشسته ایم، آن‌ها می‌خواهند دوباره به صفوف جنگ بروند.
این سناتور امریکایی افزود برخی از اعضای شبکه حقانی با این افراد طالبان ملاقات کرده اند. این پنج عضو طالبان با افرادی در داخل افغانستان ارتباط دارند.
شبکه حقانی در آن طرف خط دیورند فعالیت می‌کند و یکی از مرگبارترین تهدیدها برای نیروهای امریکایی در جنگ افغانستان بوده است. این شبکه که در سال 2012 توسط وزارت امور خارجه امریکا به عنوان یک سازمان تروریستی درجه بندی شد، مدعی وفاداری با طالبان است اما تا جایی با استقلال عمل می‌کند.
پنج زندانی آزاد شده در بدل رهایی برگدال امریکایی شامل عبدالحق وثیق معاون وزیر فرهنگ زمان طالبان، ملا نورالله نوری قوماندان سابق طالبان در مزار شریف، خیرالله خیرخواه که در مقام‌های مختلف رژیم طالبان به شمول وزارت داخله کار کرده بود، محمد نبی رئیس امنیت طالبان در قلات و بعداً کارمند دفتر ارتباطات طالبان در کابل، و محمد فضل می‌باشند.
دیده بان حقوق بشر گفته است که محمد فضل می‌تواند به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در کشتار جمعی شیعیان در سال های 2000 و 2001 مورد پیگرد قرار گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا