امنیت

هراس افگنان همچنان مانع بزرگ دربرابر تطبیق برنامه واکسین پولیو در ننگرهار

شهرجلال آباد 16 میزان باختر
گروه های هراس افگن همچنان مانع بزرگی بر سرراه تطبیق سرتاسری واکسین پولیو درولایت ننگرهار اند.
موجودیت این گروه ها دربخش هایی ازاین ولایت شرقی همه ساله مانع تطبیق یک سان وسرتاسری واکسین ضد فلج کوکان می شود.
به اساس ارقام ارایه شده ازسوی ریاست صحت عامه ولایت ننگرهار ،  بنابر موجودیت گروه های هراس افگن و تهدید آنان دربخش هایی ازولسوالی های اچین ، حصارک ، نازیان و هسکه مینه سی تا پنجاه هزار کودک از واکسین شدن محروم می مانند.
این امر باعث نگرانی جدی میان شهروندان ننگرهار شده است.
داکتر نجیب الله کامه وال رییس صحت عامه ولایت ننگرهار در نشست کمیته تطبیق واکسین پولیو نگرانی اش را از این بابت ابراز کرده است.
او گفته است که در هر دور واکسین پولیو سی تا پنجاه هزار کودک در ولسوالی های اچین ، حصارک ، نازیان و هسکه مینه از واکسین شدن محروم می شوند.
محمد حنیف گردیوال سرپرست ولایت ننگرهار دراین نشست از وزارت های حج و اوقاف ، معارف ، اطلاعات وفرهنگ خواست تا به همکاری بزرگان محل و علمای اسلامی ازراه تبلیغ در رسانه ها ، مساجد  و مکتب ها زمینه را برای تطبیق سرتاسری واکسین پولیو در ننگرهار فراهم سازند.
او با اشاره به جنبه انسانی بودن واکسین کودکان دربرابر بیماری فلج ، ازگروه های طالبان و داعش خواست تا مانع این روند نشوند.
با این حال طالبان وداعشیان درجریان سالهای اخیر همواره دربرابر برنامه واکسین پولیو در ننگرهار سد واقه شده اند.
درچندین موارد طالبان از دولت خواسته بودند تنها به شرطی به تطبیق واکسین پولیو اجازه می دهند که ممنوعیت رفت وآمد موترسایکل دربخش هایی ازاین ولایت لغو شود.
مقامات محلی در مقاطع مختلف رفت و آمد موترسایکل به ویژه در شهر های ننگرهار را به دلیل استفاده گروه های هراس افگن از آن در حمله های هراس افگنی ، ممنوع اعلام کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا