تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ 15 جوزا/ باختر
وزارت خارجۀ افغانستان از پاکستان خواسته است که وارد اقدام عملی برای اعادۀ صلح در افغانستان شود و صلح تنها با صدور اعلامیه تامین شدنی نیست.
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ وزارت خارجۀ افغانستان دیروز در اعلامیه یی از پاکستان خواست که وارد اقدامات عملی در روند صلح افغانستان شود، در اعلامیه گفته شده است «مردم افغانستان و‌جامعهٔ جهانی منتظر اقدامات عملی و نتیجه محوری پاکستان برای آغاز مذاکرات معنی ‌دار صلح و رسیدن به صلح پایدار استند”.
این اعلامیه می تواند در واکنش به گفته های اخیر محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان باشد که در نشست مجازی با کمیتۀ امور خارجی پارلمان اروپا گفته بود«عناصری در داخل و خارج از افغانستان وجود دارتد که نمی‌خواهند صلح و امنیت در کشور برقرار شود.» او هشدار داده است که باید مراقب «دسیسه‌های» این عناصر مخرب بود.
پاکستان یکی از اثر گذارترین کشور ها در روند صلح افغانستان است کشوری که در حیات هفتاد و چند سالۀ خود همیشه میزبان مخالفان حکومت ها در افغانستان بوده است هیچگاهی رویکرد فعال و خوشبینانه در قبال افغانستان نداشته است وهمیشه تلاش کرده است که از مسیر تقویت گروه های مخالف دولت در افغانستان چه سیاسی و چه گروه های مسلح٬ اهداف راهبردی خود را دنبال کند٬ این کشور در صحنۀ سیاسی و دیپلماتیک همیشه راهکار چند پهلو داشته است٬ به خصوص در مسئلۀ افغانستان به خوبی و زیرکی توانست که از قدرت های بزرگ امریکا٬ روسیه و چین استفاده کند و حالا که امریکا را قناعت داده است که از افغانستان خارج شود در پی تخریب روند صلح در این کشور و تقویت موضع گروه متحد خود ‹ طالبان› در افغانستان است.
با آن که معلوم است در جریان یک سال گذشته که روند صلح در افغانستان شکل تازه یی به خود گرفته است کدام گروه و کدام جریان و با اشارۀ کدام کشور و کشور ها این روند را تخریب می کند و عملاً گفت وگو های دوحه را به بن بست کشانیده اند٬ گفته های قریشی خود یک جنگ تبلیغاتی در برابر دولت افغانستان و تقویت موضع طالبان است.
آنچه که برای ادامۀ حیات سیاسی و اقتصادی کشور های منطقه حایز اهمیت است اعادۀ صلح در افغانستان است در حالی که با ادامۀ جنگ در افغانستان٬ فرصت های زیادی را که می توانست اقتصاد منطقه را پویا کند گرفته شد زیرا پاکستان به فکر امتیاز گیری یک جانبه ازافغانستان است و در این بازی از طالبان خوب استفاده می کند در حالی که صلح در افغانستان با منافع کشورهای منطقه به‌ویژه پاکستان وابسته است مگر پاکستان در وجود برتری جویی هایی که طالبان دارند و هویت سازی هایی که برای گروه شده است این واقعیت را قبول نمی کند و به این فکر است که با تسلط طالبان در افغانستان٬ فرصت انحصارگرانه در افغانستان خواهد یافت.
حمایت پاکستان به طالبان روحیه و امکانات می دهد که بیشتربلند پروازی کنند. پاکستان در نشست های دیپلماتیک از تعهدش برای حل معضل افغانستان از مسیر سیاسی٬ کشاندن طالبان به میز مذاکره وآمادگی اش در تطبیق پروژه‌های کلان اقتصادی که منجر به اتصال منطقه‌ یی، راه‌اندازی پروژه‌های خط آهن و ایجاد شاهراه ها می‌شود، اطمینان می دهد٬ با چنین عملکرد دوگانه، چگونه می توان از اعادۀ ثبات در افغانستان سخن گفت٬ مردم و دولت افغانستان خواستار رویکرد کشور های همسایه به خصوص پاکستان بر مبنای واقعیت ها اند٬ این کشورها باید از برخورد منفعت طالبانه در افغانستان کوتاه آیند و درکنار منافع مشروع خود٬ منافع ملی افغانان را نیز احترام کنند.
فراموش نشود ادامۀ منازعه و بحران در افغانستان باعث شده است که آثار و تبعات این ناهنجاری به طور خواسته و ناخواسته کشور های منطقه و فرا تر از آن را متاثر کند٬ رشد افراط گرایی در منطقه٬ جسورتر شدن گروه تروریستی٬ ساکت شدن و یا کند شدن فعالیت های اقتصادی٬ رشد کار و بار مواد مخدر٬ عمیق شدن دیدگاه اختلافی میان کشور های منطقه و تشدید جنگ نیابتی این کشور در افغانستان٬ ادامۀ مهاجرت ها … همه نمونه های تاثیرپذیری منطقه از ادامۀ جنگ در افغانستان است.
همچنان چند دهه جنگ در افغانستان که بیشتر پیوند با کشمکش های بین المللی دارد باعث ایجاد شکاف‌های متعدد قومی و مذهبی، تضعیف دولت وناکامی مردم افغانستان در ملت سازی شده است از همین رو نمی‌توان از عوارض ناخواسته و ناگزیر جنگ در افغانستان در امان بود و یا از کنار آن به سادگی گذشت.
سرنوشت همسایگان همواره با یکدیگر مربوط بوده است و به نوعی به یکدیگر گره خورده است٬ به دلیل آن که در یک جغرافیای معین ودر کنار هم محکوم به ادامۀ زندگی اند٬ سرنوشت یکسان دارند، همسایگان هر کشوری مهمترین دوستان و یا دشمنان آن کشور محسوب می‌شوند. ثبات، امنیت و رفاه در همسایه هر کشور به معنای ثبات و امنیت در آن کشور است در حالی که تنش و بی ثباتی دریک کشور٬ امنیت و ثبات درکشور های همسایه را نیز تهدید می کند٬متاسفانه پاکستان وشماردیگری از کشور های منطقه از درک و یا پذیرفتن این واقعیت فرار می کنند٬ مگر بدانند؛ اگر برای حل معضل افغانستان صادقانه کار نکنند٬تبعات جنگ و نارامی در افغانستان فراگیر تر می شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا