آموزش

سالانه یک و نیم میلیون طفل شامل معارف میشود

کابل باختر 10 اسد
سالانه یک ونیم میلیون طفل شامل معارف کشورمیشود و قسمت اعظم آنان را کسانی تشکیل میدهد که ازمکتب محروم بودند .
کبیر حقمل رییس نشرات وزارت معارف به ابراز این مطلب به خبرنگارآژانس باختر گفت: همینگونه برای آنان که سن شان بلند رفته واما درس خوانده نتوانسته اند نیز برنامه فشردهی درسی درنظرگرفته شده تا آماده مکتب شوند.
وی افزودکه افغانستان درسال 2012 میلادی عضویت سازمان مشارکت جهانی برای تعلیم وتربیه (جی – پی – یی ) را حاصل کرده و وارد هیات اجرایی آن سازمان نیز شده است .
حقمل گفت : وزارت معارف ازسازمان مشارکت جهانی برای تعلیم وتربیه ، 55 میلیون دالررا برای ادامه برنامه های تعلیمی و تعلیمات ساحوی بدست آورده است و این پول بخاطر تطبیق این برنامه برای سه سال در 55 ولسوالی 13 ولایت کشور که سطح آموزش ، سویه تعلیمی استادان وضعیت اداری معارف ، مشارکت مردم و دیگر شاخص های معارف به سطح پایین قراردارد، به مصرف میرسد.
وی اضافه کردکه یک سال قبل این برنامه با کمک یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد آغازشده واما نسبت کمبود بودجه متوقف گردیده بود.
گفته میشود که تمرکز این برنامه بیشتر بر دختران های است که از تعلیم محروم مانده اند .
رییس نشرات وزارت معارف در رابطه به راه اندازی دوره های آموزشی آماده گی مکتب برای اطفال زیر سن هفت سال نیز سخن گفته افزود که تا یک ماه دیگر کنفرانس بین المللی دراین زمینه در کوریای جنوبی راه اندازی خواهد شد که هیات افغانستان نیز درآن اشتراک خواهد کرد.
وي اضافه کرد که دراین کنفرانس افغانستان بودجه بزرگی را برای راه اندازی دوره های آماده گی مکتب برای اطفال که نزدیک به سن رفتن به مکتب قرار دارند، بدست خواهد آورد و این برنامه را برای بهتر شدن سطح آموزشی و توانایی های شاگردان مفید و موثر دانست .
کبیر حقمل رییس نشرات وزارت معارف ضن آن که از تلاش های وزارت معارف به خاطر بهبود هر چه بیشتر معارف کشورمعلومات داد، گفت که وزارت معارف توانسته است که درجریان سال روان ازجمله 480 مکتب مسدود در کشور، 60 مکتب را بازگشایی نماید و شاگردان این مکاتب دو باره از نعمت علم مستفید گردند.
وی علاوه کرد که درسطح کشور ده میلیون و پنجصد هزار پسر و دختر در شانزده هزار و پنجصد مکتب مصروف آموزش میباشد که امور تدریس آنان توسط دوصد و ده هزار معلم پیش برده میشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا