امنیت

تفسیر برخبر: گروه داعش و خطرگسترش فعالیت های تروریستی درمنطقه

کابل باختر/ 15/ سرطان
بدنبال موج نگرانی ها وانتقادات ازحضور وگسترش فعالیت های گروه داعش درمنطقه، هند با ابراز نگرانی از حضور این گروه پاکستان را برحمایت از گروه داعش متهم کرده است .
به گزارش آژانس باختر ، یک مقام بلند پایه نظامی هند گفته است که درحال حاضر بیش ازدوصد تروریست داعشی درسی و شش پایگاه درمنطقه پیرنیجال پاکستان درحال آموزش برای نفوذ به داخل هند هستند و بدون هیچگونه محدودیتی به فعالیت خود در خاک پاکستان ادامه میدهند.
این در حالیست که برخی از مقامات امریکایی نیز از حضور و فعالیت گروه داعش درافغانستان ابراز نگرانی کرده اند.
به تازه گی جان مکن یکی از سناتوران ایالات متحده امریکا درسفراش به کابل به رسانه ها گفته است از زمان اعلام خروج نیروهای بین المللی از افغانستان ، حملات گروه های دهشت افگن ازجمله حضور فعالیت گروه داعش دراین کشور افزایش یافته است که این موضوع نگرانی های را نیز بوجود آورده است .
درهمین حال شماری از آگاهان امنیتی میگویند که از آغاز حضور فعالیت های گروه داعش و افزایش حملات گروه طالبان مسلح در افغانستان که مراکز اصلی گروه دهشت افگنان مشخص شد اما هیچ مرجع بین المللی به آن توجه نکرد اما اکنون این مساله بجای رسیده است که هند ازحضور داعش درمنطقه و حمایت پاکستان از این گروه ابراز نگرانی کرده و فعالیت های این گروه را دربی ثباتی منطقه خطرناک عنوان کرده است.
این درحالیست که برخی از رسانه های پاکستان نیز از حضور گروه دهشت افگن داعش درخاک پاکستان گزارش داده اند و ازسوی هم رسانه های هند بطور مکرر از نفوذ تروریستان به خاک هند نیز خبر داده اند.
به اساس گزارشهای  منتشرشده سازمان استخبارات پاکستان پس از ظهور گروه داعش درسوریه و عراق عده از طالبان پاکستانی وافغانی را به حمایت از القاعده ازطریق حوزه خلیج به این دوکشور فرستاد که حالا اکثری آنها داعشی شده اند.
سایت های اجتماعی از بعیت حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار نیز خبر داده اند و افزوده اند که حزب اسلامی افغانستان دریک اعلامیه یی حمایت خود را از گروه داعش اعلام کرده است.
جاوید کوهستانی تحلیل گرمسایل نظامی نیز به این باوراست که پروژه گروه داعش درسطح منطقه بزرگتراز گروه های دهشت افگن دیگر خواهد بود که دامنه خطر آن از منطقه بیرون خواهد شد و این نگرانی درسطح بین المللی به وضاحت آشکار شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا