تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت چهارشنبه 8 قوس

 

کابل باختر/ 8/ قوس

شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست از قول حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نوشته که مردم پس از سال 2014 نگران نباشد . امریکا میخواهد از طریق مطبوعات بالای حکومت افغانستان فشار وارد کند . به نوشته این روزنامه مردم افغانستان پس از سال 2014 میلادی هیچگونه نگرانی را به خود راه ندهند . رییس جمهور حامدکرزی که دیروز درکنفرانس " سرتاسری مرور و بررسی صنایع ملی افغانستان و جایگاه آن بعداز سال 2014 " صحبت میکرد گفت : مردم افغانستان باید هیچگونه نگرانی پس از سال 2014 میلادی نداشته و به آینده بهتر و مترقی تر امید وار باشند.

آقای کرزی گفت : انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان درزمان معین آن برگزار خواهد شد . وی ازمذاکرات امریکا با افغانستان خبردادوگفت که حکومت افغانستان با درنظر داشت منافع ملی کشور تصمیم خواهد گرفت .

آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان ، دولت چه زمانی برای فرزندان کشور فکر میکند ؟ نوشته و آورده است نشرات لجام گسیخه برخی از رسانه های تصویری ، کار برخانواده ها را زار کرده است.

نبود برنامه سازی های متوازن و ارایه مطالب متنوعی که بتواند به درد همه گروه های سنتی بخورد ، چنان این رسانه ها را در نوردیده است که مجبور اند وقت های طلایی روز و شب را با پخش سریال های رنگ ، رنگ که بسیاری آنها به درد مردم نمی خورند ، پرکنند و درمیان برنامه های که گاه بیش از زمان پخش سریال ها است حوصله و شکیبایی مردم را نیز به آخر برسانند.

به نوشته آرمان ملی : درست است که تلویزیون های خصوصی حق دارند تا درنشرات خویش بخشی از برنامه ها را به سریال اختصاص بدهند ولی نباید این کار به حد افراط آن درنظر باشد.

فلج اطفال درکشور محو میشود ، آلمان به افغانستان کمک مالی میکنداز جمله عناوین دیگری میباشد که این روزنامه در برگ نخست نشر کرده است روزنامه هشت صبح در برگ نخست ازقول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عنوان کرده که افغانستان به سوی توسعه درحرکت است .

 هشت صبح این موضوع را در صفحه نهم شماره امروزی دنبال کرده و درمطلب دیگر خبرداده که مجلس سنا دیدگاه مشورتی خود در مورد بودجه سال 1392 را اعلام کرد.

پانزده طالب کشته و باز داشت شدند ، چهار آدم ربا در کندز بازداشت شدند ، ازجمله عناوینی است که روزنامه هشت صبح در برگ نخست عنوان کرده است.

اوباما درمورد تعداد حضور سربازان امریکایی درافغانستان فکرميكند، مطلب دیگری میباشد که این روزنامه در صفحه دوم نشر کرده است . به همین ترتیب هشت صبح در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است .

اما روزنامه ماندگار در برگ نخست عنوان کرده که جلو نفوذ حلقات سیاسی را در دانشگاه ها بگیرند ، ماندگار همچنان در برگ نخست به سخنرانی حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی توجه کرده زیر عنوان ، رییس جمهور کرزی به کشورهای غربی ، تسلیم نیرنگ های تان نخواهم شد . نوشته : رییس جمهور کرزی میگوید که ایالات متحده امریکا از راه های گوناگون بالای افغانستان فشار وارد میکند تا این کشور ، درپیمان امنیتی یی که با واشنگتن امضا میکند با سراسیمه گی عمل کند.

 اقای کرزی روز گذشته درکابل گفت که بحث ها درمورد امضای پیمان امنیتی با ایالات متحده امریکا با شدت وجدیت ادامه دارد و دو طرف هریک برتامین منافع خود دراین پیمان تاکید دارند.

 ماندگار همچنان در صفحه اول از قول وزیر خارجه المان عنوان کرده که افغانستان را به حال خود رها نمی کنیم . به نوشته این روزنامه گیدو وستروله وزیر خارجه المان به حکومت افغانستان وعده داد که کشورش پس از سال 2014 و خروج نیروهای جنگی ارتش فدرال المان به کمک های خود ادامه دهد و نمیخواهد درافغانستان خلاء امنیتی ایجادگردد.

ماندگار از قول کاخ سفید دربرگ نخست عنوان کرده . مشخص نیست چه تعداد سربازان مان می مانند به نوشته این روزنامه کاخ سفید گفته است که رییس جمهور اوباما هنوز تصمیم نهایی درمورد شمار سربازانی که بعداز سال 2014 درافغانستان باقی می مانند ، نگرفته است ماندگار دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

 به همینگونه روزنامه انصاف نیز دربرگ نخست شماره امروزی به سخنرانی دیروزی حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان توجه کرده و زیر عنوان مردم نگران پس از سال 2014 نباشد معیارهای اخلاقی و امنیت اجتماعی در رسانه های افغانستان چیست ؟ حسینی بودن به رفتار است نه به گفتار ، ازجمله عناوینی دیگری میباشد که این روزنامه دربرگ نخست چاپ کرده است.

به  همین ترتیب روزنامه های سخن جدید ، وحدت ، تک و دیگران در شماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا