آموزش

بیست درصد مکاتب بنابر نا امنی درغور مسدود است

فیروزکوه باختر 15 ثور
باشنده گان پنج ولسوالی  ولایت غور میگویند که تنها  مکاتب در مرکز ولسوالی ها به گونه نیمه فعال وجود دارد و درمناطق دور دست این ولایت  از استاد ومکتب خبری نیست.
ریاست معارف غور مشکلات دراین عرصه را تائید کرده اما میگوید که صرف 20 درصد مکاتب بنا بر مشکلات امنیتی وموجودیت افراد مسلح  وطالبان  به سطح  ولایت مسدود است.
غور از ولایات مرکزی  وصعب العبور  بوده و نه ولسوالی  دارد ومشکلات  معارف ، بیشتر درولسوالی  های شهرک پسابند ،دولینه ، چهارسده وتیوره وجود دارد که به گفته مردم محل  مکاتب در اطراف  مراکز  این ولسوالی ها مسدود میباشد.
عبدالخالق باشنده قریه شاه جوی ولسوالی  دولینه میگوید که از دو سال  بدینسو هیچگاه به یاد ندارد که حتی  یک روز شاگرد مکتب  برای درس خوانده جمع شده باشند. چهارسده ولسوالی  دیگری  است که هزاران شاگرد نتوانسته اند جزاینکه نام شان درلیست حاضری درج شود دیگر سودی از درس وتعلیم ببرند.
محمد عالم باشنده  ولسوالی چهارسده با انتقاد از مسوولان ریاست معارف  گفت که هرچند در ولسوالی شان ازیکسال بدینسو امنیت نیز  وجود ندارد ولی وضعیت معارف  از کارهایی است که از سال ها روبه بحران  وسقوط بوده است .
به گفته وی، از هزاران  شاگرد امکان دارد کمتر  از سه صد تن آن ها توانسته باشند باتحمل مشکلات وکمبود امکانات از نعمت سواد برخوردار شوند اما دیگر  تنها  نامی از مکاتب  بوده وبس .
یکتن از باشنده گان  ولسوالی های  تیوره و پسابند نیز از کسانی اند که از عدم  فعال بودن مکاتب درمناطق  شان سخن میگویند و عدم برنامه ریزی  و نظارت درست از مکاتب  را از عمده ترین عوامل فعال  نبودن مکاتب  در ولسوالی های شان میدانند.
محمد هاشم  فیضی عضو شورای  ولایتی غور میگوید که وضعیت  معارف درولسوالی  ها به خصوص  دولینه ، شهرک ،پسابند ، تیوره ، ساغر و چهارسده  دربدترین شرایط قرار دارد.
یک باشنده ولسوالی چهارسده گفت که دراین ولسوالی  بیش از سی باب مکتب وجود دارد ولی یک باب آن فعال نیست.
صبغت الله اکبری رئیس معارف غور ، هرچند  مشکلات فرا راه معارف را درغور  پذیرفت اما گفت که 80 درصد مکاتب درسرتاسر این ولایت  فعال است و 20 درصد بنابر مشکلات امنیتی  وموجودیت افراد مسلح  وطالبان فعال نیست .
رئیس معارف اضافه کرد که یکی از مشکلاتی که دامنگیر معارف  این ولایت  است نبود کتب درسی  صنف هشتم الی دوازدهم است.
وی افزود از مجموع هشتصدو چهل وسه  مکتب  درغور تنها دوصد مکتب تعمیر دارد وشاگردان مکاتب دیگر درفضای باز درس میخوانند تعداد مجموعی شاگردان دراین  ولایت به پیش از دوصد هزار تن  میرسد که هشتاد وچهار هزار تن آن ها را دختران تشکیل  میدهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا