اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/  ۴  ثور/باختر

غربیان و حلقه های وابسته به آنان باید جنگ روانی علیه مردم افغانستان را خاتمه بخشند.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ همزمان با قطعی شدن زمان خروج نیروهای خارجی ازافغانستان٬ نشانه های دیده می شود که کشور های غربی و حلقه وابسته به آنان جنگ روانی را در برابر مردم افغانستان به راه  انداخته  اند و جدا در پی ایجاد یک سناریوی تازه در این کشور اند.

با نهایی شدن تاریخ خروج نیروهای خارجی از افغانستان٬ شماری از مقام های ارشد امریکایی مانند مشاور امنیت ملی آن کشوراز آینده نامعلوم در افغانستان حرف زد٬ رییس لوی درستبز های امریکا ازشکل گیری مجدد هراس افگنان در افغانستان گفت و از قدرت امریکا برای واکنش در برابر هر تهدید احتمالی یاد کرد که گویا می تواند از ناحیۀافغانستان متوجه آن کشور باشد٬ لوی درستیز ارتش بریتانیا هم حق دفاع از کشور خود را در برابر  تهدید های احتمالی از افغانستان برای کشورش محفوظ دانست٬ با آن که زمان خروج نیروهای خارجی یازده سپتمبر اعلام شده است٬ مگر المان گفته است که سه ماه وقت تر از موعد معینه افغانستان را ترک می کند٬ بریتانیا هم چنین یک تصمیم خود را بیان کرده است٬ زشت تر این که سفارت بریتانیا از شهروندان بریتانیایی که در افغانستان اند خواسته است که به دلیل سطح بلند تهدید های امنیتی هر چه زود تر این کشور را ترک کنند و از شهروندان بریتانیایی که قصد ورود به افغانستان را دارند خواسته است که به این کشور سفر نکنند٬ یعنی همه در یک صف این را فریاد می زنند که بعد از خروج نیروهای خارجی افغانستان میدان یک جنگ تمام عیار خواهد بود.

شماری از رسانه داخلی هم آگاهانه و یا ناآگاهانه ٬ با این گونه اقدامات عجولانه٬ هماهنگ شده اند٬ برنامه و اخبار شان جز اخبار جنگ و یا انعکاس نظریات منفی آن افراد مریض است که دیگر در مسند قدرت نیستند و حالا  به نام کارشناس و یا هم آگاه سیاسی در شماری از رسانه ظاهر می شوند و بر اذیت روانی مردم می پردازند.

تجربه نشان داده است٬ معضل و منازعات جنگ در هر کشوری با جنگ روانی علیه قشر معینی در جامعه همراه بوده است جنگ جاری هم در افغانستان تنها منحصر به جبهات نیست، بل در کنار آن یک جنگ نرم تمام‌عیار برای تسخیر روان و افکار عامه و ذهنیت‌سازی برای برنامه های بعدی روی دست است که هدف آن تضعیف نظام از مسیر کشتن روحیه مردم است٬ با تاسف در این برنامه زشت  که با شیوه های گونه گون عملی می شود جامعۀ روحانی، جامعه‌ مدنی ٬ رسانه ها سیاست ورزان و حالا هم شبکه های اجتماعی  ابزار می شوند که مردم خود را در انبوهی از مشکلات گیر یابند و در نهایت واکنش نشان دهند.

اگر به واقعیت های جاری در افغانستان دقیق شویم بدون شک٬ جنگ را معضل اول می یابیم مگر در کنارآن٬ منطق و درایت انسانی و دید ملی حداقل شماری از چهره های سیاسی و جریان سیاسی هم وجود دارد و این هم مبرم است که که هیچ جناح خواستار ادامۀ جنگ نیست این می تواند بازتاب یک روحیۀ خوب در میان افغانان باشد.

مشکل عمده دربعد داخلی و خارجی معضل افغانستان تضاد منافع است در بعد داخلی این که همه جناح خود اعتراف می کنند که معضل افغانستان راه حل نظامی ندارد نگرانی از ادامۀ جنگ برطرف شده است در بعد خارجی کشور های اطراف افغانستان درک کرده اند که باید منافع مشروع یکدیگر را در افغانستان احترام کنند این درک را می توان از تلاش ها و گفته های مقام کشور های اطراف افغانستان ازهند تا به چین و روسیه ایران و پاکستان و سعودی و آسیای میانه دریافت.

آغاز جنگ روانی غرب در برابر افغانستان با یک سناریوی تازه دنبال می شود سناریوی تازه ایجاب می کند تا مخالفان دولت افغانستان، قوی و دولت ضعیف معرفی شود.

این که مقام های ارشد نظامی امریکا و یا انگلیس می گویند که برای پاسخ دهی به تهدید های احتمالی از جفرافیای افغانستان آماده اند نمایانگر آن است که برنامه های پس از خروج هم در مورد افغانستان وجود دارد و از قبل برای آن ذهنیت سازی می شود.

لازم است که طرفداران صلحی که بدون شک شمار آنان در هر دو طرف کم نیست داخل اقدام شوند و در برابر توطیه جدیدی که راه اندازی جنگ روانی علیه مردم افغانستان است ایستاده شوند و نگذارند که اجنبیان با روان و احساسات مردم ما هم بازی کنند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا