سیاست

تجلیل از سالروز استرداد استقلال کشور

شهرهرات 27 اسد باختر
ازبیستم وهشت اسد سالروز استرداد استقلال کشور با مراسم های ویژه درولایت هرات تجلیل میشود.
بیست وهشتم اسد  مصادف است با 19 اگست سال 1919 میلادی، انگلیس ها مجبور به امضای معاهده استقلال افغانستان شدند.
غازی امان الله خان از انگلیس خواست که به شکل صلح آمیز افغانستان را ترک کنند و استقلال کشور را به رسمیت بشناسند، اما آنها نپذیرفتند و امان الله خان را مجبور به مبارزه مسلحانه در برابر آنها کردند.
پژوهشگران می گویند که استقلال افغانستان الهامی بود برای استقلال کشورهای دیگر و غازیان افغان معادله یی را شکستاندند که گویا امپراتوری انگلیس ها شکست ناپذیز است.
از این روز تاریخی در سراسرکشورهمه ساله به شکل باشکوهی تجلیل میگردد اما در سال روان این مراسم ها متفاوت خواهد بود.
بسیاری از شهروندان هرات  اظهارمی کنند که روز استرداد استقلال کشور باید با مراسم پرشکوهی تجلیل شود، زیرا روز پر افتخاری در تاریخ افغانستان است.
به گفته آنها، عدم تجلیل این روز باعث خواهد شد که نسل های آینده این روز پرافتحار را فراموش کنند، آنها از قهرمانی ها و فداکاری های پدران خود بی خبر باشند و حس وطندوستی در میان جوانان باقی نماند.
شواهد ونوشته های تاریخی نشان میدهد که نخستین کسی که ۲۸ اسد را جشن گرفت  محمد نادر خان بود؛ ولی در ۱۴ اسد ۱۳۱۲ فرمان داد که جشن استقلال از ۲۰ اسد آغاز شود و تا ۲۸ این ماه ادامه یابد. پسر او، محمد ظاهر، از ۱۳۱۸ جشن استقلال را به ۶ جوزا تغییر داد.
چهار سال بعد زمان جشن بار دیگر تغییر کرد و به شش روز اول ماه سنبله منتقل شد. دلیلی که برای آن عنوان شد، به گفته عبدالحمید مبارز، این بود که هوای بهاری ماه جوزا "نامناسب" تشخیص داده شده بود. اما در زمان ریاست جمهوری محمد داوود جشن استقلال بار دیگر به ششم جوزا بازگشت.
در نهایت از سال ۱۳۵۸،  این جش در ۲۸ اسد تثبیت شد.
روزنامه دولتی انیس با چاپ عکس سخنرانی معروف امان الله در میدان مرادخانی، در آن روز نوشت که او در این روز استقلال کشور را اعلام کرد، هر چند در واقع تاریخ این سخنرانی به نوشته بسیاری از تاریخ‌نویسان، ۲۴ حمل ۱۲۹۸ بود. این آخرین تغییر زمان جشن بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا