تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های چاپی غیر دولتی در پایتخت

کابل باختر 13 عقرب
شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که به دسترس قرار گرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را در باره رویداد های سیاسی و نظامی منطقه و جهان نشر کرده اند.
گزارشگر آژانس باختر ، با توجه به عنوان های درشت شماری از این روزنامه ها گزارش حاضر را آماده کرده است.
روزنامه ویسا در صفحه اول با توجه به نام شرکت در ملوک به کمیسیون انتخابات ، عنوان کرده است که در پیوند به انتخابات ریاست جمهوری ماموریت این شرکت پایان یافته است.
این روزنامه همچنان از قول کمیسیون حقوق بشر آورده است که به نوشته این روزنامه: کمیسیون حقوق بشر از افزایش تلفات غیر نظامیان به گونه بی پیشینه در چند ماه اخیر نگران است.
این روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در همین صفحه از قول سیگار 10 تا 60 درصد رسیده است.
به نوشته این روزنامه : گزارش تازه سیگار یا اداره تفتیش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می دهد که میزان غیابت نظامیان اردوی ملی به 10 تا 60 درصد می رسد، ده درصد در بهترین حالت و 60 درصد هم در بدترین حالت.
روزنامه ویسا ، موضوع را دنبال کرده است و در صفحه اول از قول اعضای ولسی جرگه آورده است: امریکایی ها انتخابات افغانستان را مدیریت می کنند.
به نوشته این روزنامه: اعضای مشرانو جرگه با انتقاد از بازدید های خود از کمیسیون انتخابات برای کمیشنران آجندا تعیین می کند.
اعضای مشرانو جرگه در نشست دیروز این جرگه تاکید کردند که استقلالیت این کمیسیون را زیر سوال برده و برای افغان ها قابل پذیرش نیست.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در صفحه اول زیر عنوان بحران ناامنی ، وظیفه مجلس؟ نوشته کرده است : شماری از اعضای ولسی جرگه در نشست روز شنبه 11 عقرب از تشدید ناامنی ها در شاهراه های کشور انتقاد کرده و نیروهای امنیتی را به بی کفایتی متهم کردند.
روزنامه ادامه داده است و در همین صفحه خبر داده است که آلمان کمک هایش را با افغانستان را مشروط کرد.
به نوشته این روزنامه: آلمان با اعلام افزایش 72 میلیون یورو یی کمک هایش به افغانستان مشروطی را وضع کرده است.
روزنامه ویسا در صفحه اخیر از قول صدیق صدیقی عنوان کرده است که رییس جمهور غنی بر اصلاحات لازم در وزارات خارجه تاکید کرده است.
سفارت پاکستان قونسلگری خود رابسته است و انفجار ماین در دایکندی جان دو فرد ملکی را گرفت عنوان های دیگری است که روزنامه در صفحه آخر نشر کرده است.
روزنامه هشت صبح برگ نخست را با مطلب 137 هزار رای قرنطین شده یا با اعتبار ؟ آغاز کرده است و در همین صفحه مطلب را زیر عنوان : طرح هفت ماده ای صلح : نقشه ای که در غیابت احزاب سیاسی جامعه ی مدنی کشیده شده است نشر کرده است.
آیا توافق صلح در افغانستان ممکن است؟ عنوان مطلب دیگری است که روزنامه هشت صبح در صفحه اول زیر عنوان نوشته کرده است. نسل کهنه افغانستان که شکست تلاش های صلح افغانستان در دهه 1980 و 1990 را به یاد دارند نگران تلاش های کنونی صلح اند. خلیل زاد این بار به قدر کافی در زمینه ایجاد اجماع میان جوانب ذیدخل به ویژه قدرت های منطقه ای هوشیارانه عمل می کند و از واشنگتن تا اروپا ، از مسکو تا چین از خاور میانه تا جنوب آسیا سفر می کند و به طرف ها و کشور های اثر گذار در قضایای افغانستان معلومات دهد.
این روزنامه جزئیات بیشتر در پیوند به عنوان فوق را در صفحه پنجم نوشته است.
انبار پرونده ها: قضایای خشونت بر خبرنگاران با کندی بررسی می شود.
عنوان دیگری است که این روزنامه در صفحه اول به نشر آن اقدام کرده است.
روزنامه هشت صبح در صفحه اخر از قول وزیر خارجه امریکا نوشته کرده است: پذیرش پناه جویان توسط امریکا در سال 2020 مبتنی بر واقعیت است.
این روزنامه ها در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
به همین ترتیب روزنامه های آرمان ملی و ماندگار در شماره های امروزی با به نشر مطالب مشابه پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا