صحت

علمای دین در ننگرهار حمایت قاطع خود را از برنامه محو پولیو ابراز داشتند

کابل باختر 15 عقرب
علمای دین در ولایت ننگرهار در یک کنفرانس علمی و تحقیقی راجع به واکسین پولیو گرد هم آمده و حمایت قاطع شان را از برنامه محو پولیو ابراز داشتند.
به اساس معلومات دفترروابط عامه وزارت صحت هامه به آژانس باختر،  آنان به اساس دساتیر و ارشادات دین مقدس اسلام تطبیق واکسین پولیو را برای وقایه اطفال از این مرض فلج کننده و مهلک یک امر ضروری و حتمی عنوان نمودند و مردم خواستند تا با واکسیناتوران و کارکنان صحی در تطبیق موفقانه کمپاین های واکسین پولیو و معافیت دهی همکاری لازم نمایند.
در این کنفرانس علمای دین نیز متعهد گردیدند که به اساس مکلفیت های دینی شان از طریق منابر، مساجد و خطبه های نماز جمعه به خاطر تنویر اذهان عامه راجع به فواید واکسین پولیو صحبت خواهند کرد که والدین اطفال در برابر این مرض واکسین نمایند.
پولیو در اکثر کشورهای جهان محو گردیده، تنها در افغانستان، پاکستان و نایجریا هنوز هم  به شکل اندیمیک باقی مانده است.
در این کنفرانس که مولوی عبدالظاهر حقانی رئیس حج و اوقاف ولایت ننگرهار، مولوی احسان الحق حنفی و مولوی سمیع الله ریحان پیرامون موضوع صحبت نموده، اظهار داشتند که در دین مقدس اسلام بر وقایه و حفاظت از امراض تاکید بیشتر شده است
مولوی حقانی گفت: "این نه نتها وظیفه حکومت است که پولیو را از افغانستان محو کند، بلکه مسئولیت همه ما است که به خاطر ریشه کن کردن پولیو همکار بوده و متوجه بهبود صحت اطفال خود باشیم."
همچنان علمای دینی ولایت ننگرهار موافقت خود را در رابطه اعلامیه کنفرانس علمای جهان اسلام ابراز داشتند.
علمای جیّد جهان اسلام به شمول الاظهر مصر، سازمان همکاری های اسلامی، اداره بین المللی فقهی اسلامی و بانک انکشافی اسلامی در ماه جدی سال گذشته یک اعلامیۀ را به تاسی از فتواهای مراجع معتبر اسلامی راجع به محو پولیو صادر نمودند که در یک بخش آن آمده است: مرض پولیو تداوی ندارد و واکسین آن از نظر شریعت یک امر ضروی است و با احکام، اساسات و مقاصد خاص و عام شریعت اسلامی مطابقت دارد. بناءً بر والدین لازم است که به خاطر واکسین نمودن اطفال شان تلاش نمایند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا