اخباراقتصاد

رییس جمهوری در مراسم تهداب گذاری کامپلکس زراعتی قندهار، از طریق ویدیو کنفرانس اشتراک کرد

کابل/ ۲۵ جدی/ باختر

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در مراسمی که به مناسب تهداب گذاری کامپلکس زراعتی قندهار از طریق ویدیو کنفرانس تدویر یافته بود، اشتراک و سخنرانی کرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این مراسم که شماری از مسوولان ولایات قندهار، زابل، هلمند و ارزگان از طریق ویدیوکنفرانس نیز وصل بودند، داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در صحبت هایش، آغاز کار کامپلکس زراعتی قندهار را به رییس جمهور و تمام هموطنان تبریک گفت. وی افزود که رییس جمهور بر تکمیل زنجیرۀ ارزش به خاطر توسعۀ اقتصادی تاکید کرد و این کامپلکس را نمونه خوب زنجیرۀ ارزش دانست.

داکتر احدی گفت که این کامپلکس مفکوره پیشرفته است که پختگی فکر و تجارت را نشان می دهد و برای حل مشکلات زراعتی افغانستان، راه حل ها را ارائه کرده است. از طریق این کامپلکس به دهاقین ماشینری و قرضه داده خواهد شد، از اثر پروسس داخلی و محصولات معیاری، ارزش آن در بازارهای جهانی بیشتر و سطح عواید داخلی بلند خواهد شد که در پیشرفت کشور نقش خواهد داشت و حکومت از صنایع زراعتی، حمایت می کند.

سپس حشمت الله غفوری معین وزارت آبیاری، زراعت و مالداری بااشاره به نقش زراعت و سکتور خصوصی در پیشرفت کشور، گفت که کامپلکس زراعتی قندهار به هزینه  صد میلیون دالر در شش مرحله، در۱۱۰۰  جریب زمین در پارک صنعتی عینو مینه اعمار می شود که بر علاوه کاریابی، بستر مناسب را برای تجارت زراعتی ایجاد می کند. در هرات، بلخ، کابل و ننگرها نیز همچون کامپلکس ها ایجاد خواهد شد.

سپس محمد اسماعیل غضنفر رییس فدراسیون اتاق های افغانستان از رییس جمهور به خاطر حمایت اش از سکتور خصوص تشکر کرده، گفت که در شش سال اخیر به سرمایه گذاران و صنعت کاران توجه بیشتر صورت گرفته و تسهیلات لازم برای آنان فراهم شده است.

بعداً جلال الدین سعید رییس کمپنی فروت کندا، با تشکر از رییس جمهور، گفت که طرح ایجاد کمپلکس زراعتی قندهار را به هدایت مستقیم شما ترتیب نمودیم. مردم به زودی  نتیجه عملی این طرح و سایر طرح ها و برنامه های را که باعث رفاه و آسایش آنان می شود، خواهند دید.

روح الله خانزاده والی قندهار و حشمت الله غفوری معین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، بعد از گذاشتن سنگ تهداب کامپلکس زراعتی قندهار، به نمایندگی از سکتور خصوصی، تندیس قهرمان احیای زراعت را به رییس جمهور اهدا کردند.

رییس جمهوری در سخنان خویش در این مراسم، به سعید، وزیرزی، سرمایه گذاران و تمام هموطنان، تهداب گذاری کامپلکس زراعتی قندهار را تبریک گفت. وی افزود که سکتور خصوصی بالای کامپلکس متذکره در شرایط دشوار سرمایه گذاری کرده و زبان مشترک رفاه و انکشاف دارد. آنان مانند نیروهای امنیتی و دفاعی، محافظان اقتصاد کشور و افتخار ما می باشند

رییس جمهوری گفت که برای سعید و وزیرزی به خاطر اینکه کامپلکس زراعتی قندهار را ایجاد کرده اند، مدال ها و برای حشمت الله غفوری معین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، تقدیرنامه درج اول اعطا خواهد شد. هر فرد که بیشتر از ۵۰ میلیون دالر سرمایه گذاری کند، برعلاوۀ سایر تسهیلات، در منار یادگاری که قرار است در ریاست جمهوری اعمار شود، نام های آنان در آن درج خواهد شد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد که شورای عالی اقتصادی، روی مسایل اقتصادی هر زون بحث خواهد کرد و در سایر زون ها نیز این گونه کامپلکس ها ایجاد خواهد شد. وی با تاکید گفت که باید راه حل عملی مشکلات موجود باشد، چالش ها و موانع فراراه سرمایه گذاری قابل پذیرش نیست. به خاطر مدیریت بهتر گمرکات، با شرکت های بین المللی در حال مذاکره استیم.

رییس جمهوری در اخیر سخنانش، گفت که به اساس طرح واضح باید پول به سرمایه مبدل و عواید دهاقین، باغداران و همه به گونه اساسی افزایش یابد. امور مدیریت آب و دهلیز های زمینی ادامه دارد.

 وی افزود که روی میدان هوایی بین المللی احمدشاه بابا سرمایه گذاری اساسی صورت می گیرد، اما در این خصوص پیشنهادهای مشخص خود را شریک کنید.  تاپی و تاپ باعث تغییرات عظیم در لوی قندهار خواهد شد.روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا