گزارش ها

پانزده میزان آغاز حملات علیه گروه طالبان

کابل میزان 15 میزان
امروز پانزدهم میزان، مصادف با شانزهمین سالروز آغاز حملات نیروهای بین المللی علیه گروه طالبان در افغانستان است که منتج به سرنگونی حکومت طالبان شد مگر مردم افغانستان از شر طالبان رهایی نیافتند.
مفسر آژانس باختر مینگارد: شانزده سال قبل از امروز بتاریخ 15 میزان سال 1380 نیروهای ائتلاف جهان مبارزه علیه هراس افگنی که در راس آن امریکا قرار داشت حملات شان را علیه امارت اسلامی طالبان که رهبران القاعده را پناه داده بودند آغاز کردند.
القاعده، مسئول حملات تروریستی یازده سپتمبر بر امریکا دانسته میشود که رهبران آن در افغانستان مخفی شده بودند.
حملات ائتلاف جهان مبارزه علیه هراس افگنی توانست که امارت اسلامی طالبان را ساقط کند و رهبران این گروه را متواری سازند. امارت اسلامی طالبان سرنگون شد و فصل تازه یی در زندگی مردم افغانستان آغاز گردید.
افغانها در حمایت جامعه جهانی زندگی تازه مدنی را آغاز کردند و به سوی یک دموکراسی نو بنیاد پا گذاشتند رهائی مردم افغانستان از سلطه و حکم روائی طالبان که در حقیقت رهائی از بار تسلط و اشتغال پنهان پاکستان بود برای مردم افغانستان یک نفس تازه بود و شور و شعف مردم افغانستان در امر بازسازی و عمران کشور چنان پرتحرک و دیدنی بود که گویا انقلابی رخ داده و مردم یک صفحه تازه زندگی  را آغاز کرده اند، مگر این شور و شعف زود گذر و کوتاه بود حتا میتوان گفت که یکسال بیش طول نکشید زیرا مردم افغانستان بار دیگر شاهد ظهور دوباره طالبان بودند و باردیگر افراطیت و تروریزم را گریبانگیر خود یافتند زیرا طالبان حداقل  چند ماه بعد از سقوط شان ٬دوباره بسیج ساخته شدند و دوباره هماهنگ گردیدند و بار دیگر به آدرس و نشانی افغانستان اعزام شدند .
با آنکه سرنگونی طالبان با جدیت و قاطعیت دنبال گردید مگر ظهور دوباره آنها با خاموشی سوال برانگیز دنبال شد.
اکنون طالبان نه تنها یک عامل عمده اخلال امنیت و رفاه افغانستان اند بل یک عامل جدی و بزرگ، بازدارنده امنیت و آسایش منطقه و جهان پنداشته میشوند زیرا این گروه در مشارکت با القاعده و سازمان های استخباراتی شماری از کشور ها قوت گرفته و عملا کشور ها را تهدید میکنند.
سوال اینست که امریکا و غرب چرا در برابر رشد سریع طالبان، انسجام و هماهنگی این گروه با بی تفاوتی عمل کرد و چرا عملکرد پاکستان و شماری دیگری از کشور ها منجمله عملکرد بعضی از سازمان استخباراتی حوزه خلیج را نادیده گرفت.
برخی از آگاهان سیاسی در داخل و بیرون از افغانستان را عقیده بر این است که کشور های هستند که طالبان را به عنوان یک پروژه استخباراتی دنبال کردند و اهداف منطقه ئی و فرا منطقه ئی شان را تعقیب نمودند.
بعد از انسجام و بسیج دوباره گروه طالبان و گسترش فعالیت آنها حداقل تا هفتاد هزار افغان دیگر از سوی این گروه کشته شدند زیربنا ها تخریب و روند انکشاف و رشد کشور بطی گردید جواب این هم را کی باید بپردازد؟ در حالیکه برای انحلال کلی این گروه کاری نشده است و هنوز هم طالبان به عنوان یک افزار و یک پروژه استخباراتی در میان شماری از کشور ها مطرح است.تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا