جهان

پرواز ۷۵۲ اوکراین؛ مسوولان هوانوردی ایران ازساعات اول حملۀ راکتی سپاه، خبر داشتند

لندن/ بی بی سی/ ۱۹سرطان/ باختر
بی‌بی‌سی فارسی به یک پیام صوتی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد از همان ساعات اولیه سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی، مقام‌های هواپیمایی کشوری ایران در تماس با سپاه پاسداران، دریافته بودند که یک حمله راکتی انجام شده است اما "به دلیل مسایل امنیتی" دستور داشتند چیزی نگویند.
در این پیام صوتی حسن رضایی‌فر، مدیر عمومی وقت دفتر بررسی سوانح سازمان هوانوردی ایران، در خلال یک مکالمه تلیفونی می‌گوید او در ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح از سقوط طیاره شرکت هوایی اوکراین خبردار می‌شود و بلافاصله در ساعت ۶:۳۵ دقیقه صبح با مسوولان سپاه پاسداران تماس می‌گیرد و از قومندان هوا-فضای سپاه می‌پرسد که آیا "عملیات راکتی" به وقوع پیوسته یا خیر؟
رضایی‌فر در این مکالمه تیلفونی می‌گوید: از این فرمانده سپاه پاسخ شنیده که عملیات راکتی روی داده است اما به دلایل امنیتی اطلاع‌رسانی نشده است.
در این بخش از فایل صوتی که درباره "عملیات راکتی" صحبت می‌شود، به طور صریح به طیاره اوکراینی اشاره نشده است.
اما چون "عملیات راکتی" ایران به پایگاه‌های امریکایی در عراق چند ساعت قبل از این مکالمه انجام و درباره آن خبررسانی شده بود، به نظر می‌آید که این مکالمه به برخورد راکت به طیاره اوکراینی اشاره دارد.
بوینگ ۷۳۷ شرکت هوانوردی اوکراین در نخستین ساعات بامداد ۱۸ جدی سال گذشته، دقایقی پس از برخاستن از میدان هوایی امام خمینی تهران هدف دو راکت قرار گرفت و سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.
پرواز تهران-ک‌یف علاوه بر شهروندان عمدتا ایرانی شامل ۵۷ کانادایی، ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سویدنی، چهار افغان و چهار بریتانیایی بود. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا