سیاست

تفسیر بر خبر: رییس مجلس سنا از نیرنگ ها و فریب های پاکستان هشدار داد

کابل باختر/ 20/ حوت
یک عضو بلند پایه دولت افغانستان تاکید براین دارد که نباید در روند صلح امتیازی برای پاکستان داده شود.
فضل هادی مسلمیار رییس مجلس سنا که روز گذشته درمشرانو جرگه سخن میگفت بار دیگر حمایت خود را از روند گفتگوهای صلح درکشور ابراز کرد .
او گفت "ما طرفدار صلح هستیم و آن را با قاطعیت میخواهیم اما صلح با دسیسه ها دنبال نشود .
رییس مجلس سنا پاکستان را متهم ساخت که تلاش های آن کشور با چال و نیرنگ همراه است و به این مفهوم تمام دسیسه های که درپنجاب علیه افغانها طرح میشود متوقف گردد و گفتگوهای صلح به گونه باشد که جای بیرق سفید طالبان را بیرق سیاه داعش نگیرد.
آقای مسلمیار یاد آور شد که حکومت گفته است که روند گفتگوهای صلح در مسیر مناسب درحرکت است .اما مطمین نیستم و به هیچ صورت نمی خواهیم تا به پاکستان امتیاز داده شود.
سخنان اخیر رییس مجلس سنا درست زمانی صورت میگیرد که اعضای مجلس سنا بعداز ختم تعطیلات زمستانی شان به آن مجلس بازگشتند . آغاز دور جدید شورای ملی همزمان با تسریع روند گفتگو های صلح با مخالفان مسلح است که دولتمردان افغان نسبت به آن خوشبین اند.
اعضای مجلس سنا درمباحثات آزاد شان درمجلس عمومی گفتند که سیاست حکومت درمورد مذاکرات صلح مشخص و معلوم نیست که با کدام گروه و یا کشور درمورد صلح مذاکره می نماید ؟
آنها نگرانی شان را درمورد فعالیت برخی کشورها که تلاش دارند تا پروژه داعش را جاگزین پروژه طالبان سازند بیان داشتند و سیاست های پاکستان را درقبال افغانستان پر از حیله و نیرنگ دانستند که درطول سیزده سال گذشته بیشتر از آن هیچگاهی در برابر افغانها صادق نبودند آنها ازدولت خواستند تا دراین خصوص محتاط باشد و از انکشافات روند گفتگو های صلح برای شورای ملی و مردم اطمینان دهند.
گفته های اخیر رییس مجلس سنا وشماری از اعضای آن مجلس این را واضح میسازد که نگرانی درمیان حلقه های سیاسی حتا چهره های دولتی نسبت به این روند وجود دارد.
به باور آگاهان سیاسی ، تلاش های صلح از حمایت وسیع مردم افغانستان برخوردار است و اقدامات دولت به رهبری رییس جمهور غنی نیز با دیده قدر نگریسته میشود مگر نگرانی از نفوذ  پاکستان دراین گفتگو هاست. زیرا درطول سالهای گذشته ، این امر بارها به اثبات رسیده که پاکستان سیاست مقطع یی درقبال افغانستان داشته وهیچگاهی دربرابر افغانها صادق نبوده بل تلاش داشته درهر انکشاف  و تحول منافع خود را جا دهد.
برخی را باور به این است که حلقه های دردرون ارتش و استخبارات پاکستان درتلاش اند تا چهره های از کار افتاده طالبان را مطرح جلوه دهند و آنان را وارد گفتگوهای صلح نمایند.

این آگاهان سوال میکنند اگر چنین نیست چرا از اعضای شورای کویته طالبان که از رهبران این گروه شکل یافته درگفتگهای صلح یاد نمیشود درحالیکه چهره های دیگری طالبان که دیگر درصحنه  جنگ وتصمیم گیری این گروه مطرح نیستند وخارج از پاکستان درحوزه خلیج ترکیه و یا جاهای دیگر زندگی میکنند به عنوان افراد اثر گذار یاد میشود.
آنها از دولت میخواهند تا دراین خصوص وضاحت دهند .
باید گفت که سیاست دولت افغانستان دراین خصوص واضح است ، سخنگوی ریاست جمهوری بارها گفته که در مذاکرات صلح که برای آغاز آن  خوشبینی وجود ندارد رازهای پت و پنهان وجود نخواهد داشت و این روند با شفافیت و آگاهی دهی به مردم دنبال خواهد شد درکنار آن دولت درخصوص مسایل سیاسی مشوره های لازم را با شخصیت های سیاسی،جهادی وفعالان مدنی انجام داده و قبل از هر تصمیم ، نظر و مشوره آنان را با خود خواهد داشت .
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا