سیاست

رئيس اجرائیه کشور با نخست وزیر جمهوری چک دیدار کرد

کابل باختر 6 ثور
داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور در دفترکارش در قصر سپیدار با باگوسلاو سوبوتکا نخست وزیر جمهوری چک و هیئت همراهش دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر، در این دیدار رئيس اجرائيه کشور تشریف آوری نخست وزیر جمهوری چک و هیئت همراه ایشان را به جمهوری اسلامی افغانستان خوش آمدید گفت و از همکاری‌ها و کمک‌های این کشور برای افغانستان در عرصه‌های مختلف سپاسگزاری کرد.
رئيس اجرائیه در ادامه صحبت‌هایش گفت: افغانستان و جمهوری چک روابط دیرینه و تاریخی دارند. مردم افغانستان به جمهوری چک به دیده احترام می‌نگرند و همیش خواهان استحکام و گسترش روابط دوستانه میان دو کشور اند. کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جمهوری چک در بخش مالی و تخنیکی در حیات مردم افغانستان تاثیر به سزایی داشته‌است. تشریف آوری شما و هیئت همراه‌تان گام استوار در راه استحکام و ادامه روابط دوستانه میان دو کشور است.
رئيس اجرائیه از حضور نظامی چک در چوکات ناتو و نیروهای حمایت قاطع در افغانستان و همکاری‌های این کشور با قوای مسلح افغانستان تشکر نمود و بار دیگر تشریف آوری نخست وزیر چک و هیئت همراهش را به کابل خیر مقدم گفت.
همچنان سوبوتکا نخست وزیر جمهوری چک در صحبت‌های خود از حکومت و مردم افغانستان به خاطر استقبال گرم سپاسگزاری و تشکر نمود و روابط میان دو کشور افغانستان و چک را تاریخی٬ استوارو مستحکم خواند.
نخست وزیرچک مراتب تسلیت خود را به خاطر حمله تروریستی و شهادت منسوبین قوای مسلح کشور به رئيس اجرائيه ابرازداشت و این حمله را محکوم کرد.
نخست وزیرچک در ادامه صحبت‌های خویش علاوه کرد: به خاطر روابط تاریخی و دیرینه میان دو کشور به افغانستان سفرکرده‌ام. از این‌که شما از حضور ارتش ما و کمک‌های ما یادآوردی و قدردانی کردید خرسندیم. از ادامه همکاری‌های نظامی میان ارتش دو کشور حمایت می‌کنیم و امیدواریم این همکاری‌ها در بخش‌های مختلف با توجه به توان و ظرفیت جمهوری چک گسترش یابد. جمهوری چک به کمک‌های خویش به افغانستان در قالب تعهدات این کشور همچنان ادامه می‌دهد.
در این نشست رئيس اجرائیه کشور در باره آخرین تحولات نظامی و سیاسی صحبت نمود و از امنیت به عنوان عمده‌ترین چالش در سال ۲۰۱۴ نام برده افزود: امنیت عمده‌ترین چالش فراروی حکومت وحدت ملی بود. امسال نیز حملات تابستانی طالبان آغازگردیده‌است. ولی قوای مسلح افغانستان با متانت و توانمندی حملات دشمن را به عقب راندند و برنامه‌های آنان را نقش برآب ساختند.
در این نشست همچنان همکاری‌های اقتصادی٬ مذاکرات صلح٬ روابطه منطقه‌ای و کنفرانس‌های بین المللی وارسا و بروکسل در باره افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.
نخست وزیرجمهوری چک تاکید کرد که کشورش خواهان یک افغانستان باثبات و امن می‌باشد و آماده است در تقویت اقتصاد و گسترش دادوستد اقتصادی با این کشور وارد عمل شود و سرمایه‌گذاران چک آماده‌اند در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.
نخست وزیرچک همچنان علاوه کرد که کشورش آماده است در بخش معارف و زیرساختارها در افغانستان سرمایه گذاری و کمک نماید. در صحبت‌ با نخست وزیرچک موضوع مهاجرت‌های اخیر به اروپا نیز مورد بحث و تبادل نظرقرارگرفت.
در این نشست همچنان تصمیم گرفته شد تا کمیسیون‌های مشترک در سطح وزارت‌های خارجه و دفاع زمینه‌های همکاری بیشتر میان دو کشور را در بخش‌های مختلف ارزیابی و عملی سازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا