سیاست

معینانان وزارت های امور خارجه افغانستان وچین برتحکیم بیشتر روابط میان دو کشور تاکید کردند

کابل باختر 20 دلو
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه دیروز با  لیوجیانچاو، معین وزارت خارجه جمهوری مردم چین در مقر وزارت امور خارجه، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفترسخنگوی وزارت امور خارجه به آژانس باختر، در آغازمعین سیاسی وزارت امور خارجه، با یاد آوری از مناسبات دیرینه و تاریخی هردو کشور اظهار داشت: "با تشکیل دولت وحدت ملی صفحه جدیدی در مناسبات افغانستان و چین باز شده است و من به این باور هستم که جمهوی مردم چین می تواند افغانستان را در عرصه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، تجارتی، فرهنگی و به ویژه تحکیم صلح و ثبات همکاری نماید."
معین سیاسی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به موافقتنامه های امضاء شده میان  دو کشور، همکاری جمهوری مردم چین را در مبارزه با تروریزم، تقویت صلح و ثبات و ظرفیت سازی در نهاد های دولتی افغانستان مهم دانسته تاکید کرد که باید برای تشویق شرکت ها و سرمایه گذاران چین در افغانستان تلاش و کوشش بیشتر صورت گیرد.
معین سیاسی وزارت امور خارجه، با اشاره به حضور و فعالیت سازمان تروریسیتی داعش در منطقه خاطر نشان ساخت که مبارزه با تروریستان به تلاش مشترک و همه جانبه کشور های منطقه به ویژه جمهوری اسلامی پاکستان ضرورت دارد و افغانستان باورمند است که جمهوری مردم چین با روابط گسترده که با کشور های منطقه به خصوص پاکستان دارد، می تواند همکاری آن کشور را در مبارزه صادقانه با تروریزم جلب نماید.
کرزی، نقش جمهوری مردم چین را در ارتقای ظرفیت و تربیه کادرهای افغان در بخش های صحت، زراعت، و تربیه دیپلوماتان جوان مهم و ارزنده خوانده، خواهان همکاری هرچه بیشتر جمهوری مردم چین در این عرصه ها گردید.
سپس، معین وزارت امور خارجه جمهوری مردم چین اظهار داشت: "جمهوری مردم چین در بخش های امنیتی، اقتصادی، استخراج معادن، گفتگو های صلح، تربیه کادرهای مسلکی و سایر ساحات مورد نیاز به جمهوری اسلامی افغانستان آماده همکاری بوده و متعهد به اجرای موافقتنامه های امضاء شده میان دو کشور می باشد."
معین وزارت امور خارجه جمهوری مردم چین، هرچند رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان و منطقه را امر دشوار و زمانگیر دانست، اما با توجه به تلاش های حکومت وحدت ملی و سفر رئیس جمهور اسلامی افغانستان به پاکستان و همچنان سفر های مقامات عالی رتبه آن کشور به جمهوری اسلامی افغانستان، اظهار امیدواری نمود که با تلاش مشترک کشور های منطقه به شمول چین و با همکاری پاکستان، افغانستان بتواند به صلح و ثبات پایدار برسد.
همچنان، معین وزارت امور خارجه چین در ادامه ملاقات، با یاد آوری از موافقتنامه های امضاء شده میان دو کشور، مناسبات فعلی افغانستان و چین را عالی ارزیابی نموده، خواهان اجرای مواد مندرجه موافقتنامه های یاد شده میان هردو کشور گردیده و از جانب کشور متبوعش به معین سیاسی وزارت امور خارجه وعده همکاری داد.
در اخیر، لیوجیانچاو از صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه و حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه دعوت نمود تا در سال روان به جمهوری مردم چین سفر نمایند.
معین سیاسی وزارت امور خارجه، ضمن اظهار سپاس از این دعوت خاطر نشان ساخت که افغانستان خواهان گسترش هر چه بیشتر مناسبات با جمهوری مردم چین بوده  و از تلاش های آن کشور برای تحکیم صلح وثبات استقبال می نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا