اخباراقتصادTOPگزارش ها

بانک جهانی؛ مقداری از پول های منجمد شده افغانستان را آزاد می کند

کابل / ۳۰  دلو / باختر

بانک جهانی در نظر دارد که۶۰۰ میلیون دالر از پول های منجمد شده افغانستان را به این کشوربازگرداند.

گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛ بانک جهانی پیشنهادی را پذیرفته است که به موجب آن بخشی از دارایی های افغانستان به این کشور انتقال خواهد یافت.

در مجموع بانک جهانی اضافه از یک ونیم ملیارد دالر را که در صندوق حمایت از افغانستان در آن بانک ذخیره شده بود منجمد کرده است که از‌آن جمله دوصدوهشتاد ملیون آن را چندی قبل برای امور بشر دوستانه آزاد کرد.

حال بانک جهانی در نظر دارد که  ۶۰۰ میلیون دالر دیگر از صندوق امانت بازسازی افغانستان به کشور انتقال دهد.

خبرگزاری رویترز گفته است: قرار است هیئت بانک جهانی این پیشنهاد را در ماه مارچ بررسی کند و تصمیم نهایی را در مورد پرداخت این وجوه از سوی تمویل ‌کنندگان صندوق امانت بازسازی افغانستان  صورت خواهد گرفت.

قرار است این مقدار پول برای رسیدگی به بحران اقتصادی و آموزش در افغانستان از سوی یک نهاد بین‌المللی به مصرف برسد.

در حال حاضر بانک جهانی مدیریت صندوق امانت بازسازی افغانستان را به عهده دارد. پیش از این بانک جهانی اعلام کرده‌بود که تمویل‌کنند‌گان صندوق امانت بازسازی افغانستان توافق کرده‌اند که ۲۸۰ میلیون دالر از پول‌های منجمدشده به برنامه جهانی غذا، صندوق سازمان ملل برای کودکان و فراهم‌آوری نیازهای غذایی و صحی به افغانستان انتقال یابد.

باید گفت که در کنار بانک جهانی٬ امریکا نیز ۹ اعشاریه پنج میلیون دالر افغانستان را منجمد کرده است و حالا تصمیم گرفته است که سه اعشاریه پنج ملیارد دالر از این پول ها را بنام غرامت به قربانیان حادثه سپتامبر بپر دازد که با واکنش تند افغانان و کشور های جهان رو برو شده است.

باید گفت که سازمان ملل افغانستان را ٬ کشوری اعلام داشته است که  به دلیل کمبود پول فزیکی با مشکل نقد دینگی مواجه است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا