اخباراقتصادTOPجامعه

سیمینار علمی و تحقیقی نقش پروسس محصولات زراعتی در رشد اقتصاد کشور در کابل برگزار شد

کابل، ۲۴ جدی، باختر
اکادمی علوم افغانستان سیمینار علمی و تحقیقی را تحت عنوان نقش پروسس محصولات زراعتی در رشد اقتصاد کشور در کابل برگزار کرد.
این برنامه با حضور نماینده‌گان وزرات‌های مختلف کشور و آگاهان راه‌اندازی شد و در پیام ریاست الوزرا که از سوی قاری عبدالستار سعید، معاون ریاست عمومی روابط عامه و استراتژیک ریاست الوزرا ، به خوانش گرفته شد، آمده است که امارت اسلامی تلاش دارد بخش زراعت کشور را تقویت و زمینه را برای صادرات محصولات زراعتی کشور هرچه بیشتر فراهم کند.
شیخ الحدیث مولوی امیرجان ثاقب، معاون بخش علوم طبیعی – تخنیکی اکادمی علوم دراین سمینار یادشده گفت که افغانستان از خاک قابل زراعت و آب به اندازه ی کافی برخوردار است و نیاز است ازاین دو منبع حیاتی، حفاظت شود.
به گفته‌ی وی، محصولات زراعتی کشور نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح جهان جایگاهی خاصی دارد و بنابر نقش و اهمیت پروسس محصولات زراعتی کشور برای راه‌اندازی چرخه زنده‌گی و اقتصاد در این جامعه، ۲۱ مقاله از سوی محققان اکادمی علوم افغانستان تهیه شده است.
مولوی نصرت الله طلحه، رییس تحقیقات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری نیز گفت که آنان از واردات کودکیمیایی و دارو‌های بی‌کیفیت که به زراعت کشور آسیب می‌زند، جلوگیری می‌کنند.
همچنان ، در پیام سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری که از سوی مولوی طلحه به خوانش گرفته شد، آمده است که تحقیق، ترویج، میکانیزه، پرورش، جمع آوری معیاری، بسته بندی وبازاریابی از اولویت‌های این وزارت است.
محمد یونس سالک، به نماینده‌گی از وزارت اقتصاد پیام سرپرست این وزارت را به خوانش گرفت و گفت که اکنون استقلال سیاسی نهادینه شده و استقلال اقتصادی نیز در همکاری با مردم، تجاران، صنعت کاران، سکتور خصوصی و حکومت محقق خواهد شد.
در این پیام آمده است که رهبری امارت اسلامی و وزرات اقتصاد با درک درست از وضعیت اقتصادی به دنبال پیدا کردن راه بهبود زنده‌گی افغانان و فراهم سازی زمینه کار بیشتر برای آنان است.
براساس این پیام؛ نیاز جدی به میکانیزه شدن عرصه زراعت کشور وجود دارد و هم‌چنان آنچه که امروز افغانان بیشتر نیاز دارند، زیر ساخت‌های تحقیقاتی است؛ برای این که مشکلات در هر عرصه به ویژه زراعت حل شود، نیاز به مطالعه و تحقیق است.
وزارت صنعت و تجارت نیز با ارسال پیامی به این سمینیار، به پروسس و بسته‌بندی معیاری محصولات زراعتی کشور تاکید کرده است.
این وزارت نیز افزوده است که آنان در تلاش هستند تا برای صنعت‌کاران سهولت‌های بیشتر ارایه کنند.
این سیمینار در حالی به اهمیت پروسس و میکانیزه شدن عرصه زراعت در افغانستان پرداخته که ۳۳.۷ درصد تولید ناخالص و ۶۰ درصد تجارت کشور را سکتور زراعت در بر گرفته است و هم‌چنان ۴۵.۴ درصد نیروی کاری کشور به گونه مستقیم مصروف زراعت است.
این درحالی است که ۸۰ درصد از مردم کشور به گونه غیر مستقیم از طریق زراعت امرار معاش می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا