صحتگزارش ها

کمبود برق٬ عامل کاهش آکسیجن در کشور

کابل/ ۱۵ جوزا/ باختر
با شیوع موج سوم کرنا در کشور حجم استفاده از آکسیجن به بالاترین سطح خود رسیده است و کمبود آن درشفاخانه ها احساس می شود.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ با شیوع موج سوم کرونا در کشور وقایع مثبت این بیماری واگیر رو به افزایش است و روزانه از ابتلا حداقل یک هزار و پنجصد تن به این بیماری در کشورگزارش می شود.
باازدیاد وقایع مثبت کرونا٬ تقاضا برای آکسیجن در شفاخانه ها ی کشورهم بیشتر شده است در حالی حجم تولید آکسیجن به مراتب کمتر از حجم تقاضا است وشفاخانه های افغانستان با کمبود آکسیجن برای بیماران کرونا روبرو اند.
این در حالی است که از مجموع ۳۰ کارخانه تولید آکسیجن در کشور، ۱۵ کارخانه به علت کمبود برق، کمبود منابع پولی و چالش های دیگر، از فعالیت باز مانده اند.
فدراسیون اتاق های افغانستان می‌گویدکه در یک سال اخیر ۱۵ کارخانه تولید آکسیجن به علت چالش های زیاد در کشور با رکود روبرو شده اند.
علت عمده سقوط این کارخانه ها کمبود و نبود برق است در حالی تولید با جنراتور٬ قیمت آکسیجن را که مادۀ حیاتی برای بیماران طرق تنفسی است بالا می رود و کسی توان خرید آن را ندارد.
این فدراسیون در حالی کمبود و نبود برق را مشکل اساسی در تولید آکسیجن می داند که در روز های اخیر٬ تخریب پایه های برق در شمال کابل جز کار اصلی گروه های مسلح مخالف است٬ گروه های که بیشتر با میلۀ تفنگ٬ انفجار و انتحار و تخریب٬ آدم می کشند حالا با قطع برق و با کار انداختن کارخانه های تولید آکسیجن به شیوۀ دیگر مردم را می کشند.
با ازدیاد تقاضا برای دریافت بیشتری آکسیجن برای بیماران کرونایی وکمبود این ماده در شفاخانه ها٬ آکسیجن در بازار آزاد هم کم پیدا شده است و قیمت آن نسبت به بیست روز گذشته سه برابر افزایش یافته است.
کرونا مرض واگیر و زندگی هر شهروند را تهدید می کند٬ دید سیاسی نه بل دید مخرب اجتماعی دارد. امید است که گروه های مسلح مخالف پایه های برق را حداقل به خاطر مبارزه هدفمند با کرونا قطع نکنند٬ شاید روزی برسد که عضوی خانواده آنان دچار بیماری کرونا شود مگر برای تداوی او آکسیجنی وجود نداشته باشد.
مخالفان مسلح! از تخریب پایه های برق به عنوان یک ارزش و سرمایه ملی دوری کنید تا روز دچاری مصیبت نشوید که عامل آن خود تان باشید. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا