صحت

واکسین سرخکان ٬ برنامه ملی صحی که باید از آن حمایت کرد

کابل باختر/11سنبله
برنامه تطبیق واکسین سرخکان  دیروزدر سراسر افغانستان آغاز شد.
مطابق این برنامه قرار است بر 14میلیون کودک از 9ماهه الی ده ساله افغان تطبیق شود. این برنامه  در دو دور ده روزه در 34ولایت بشمول مناطق تحت کنترول طالبان تطبیق خواهد شد .
هدف از راه اندازی این برنامه پیش گیری از ابتلا به این بیماری مهلک است بر اساس آمار سال گذشته 25هزارطفل در کشور به این بیماری دچار شده بودند وگستردگی این بیماری وزارت صحت را واداشت تا برنامه فوق العاده تطبیق واکسین سرخکان را راه اندازی کند .
برنامه تطبیق واکسین سرخکان در کشور 7،8میلیون دالر هزینه دارد که از سوی ائتلاف جهانی واکسیناسیون تمویل میگرددوبرای تطبیق آن 41هزار نفر آموزش های لازم را دیده اند .
وزارت صحت عامه در حالی از آغاز برنامه ملی تطبیق واکسین سرخکان در کشور سخن میگوید که سطح میزان مرگ  ومیر اطفال در کشور بلند بوده و افغانستان در رده اول کشور های قرار دارد که بیشترین واقعات مرگ ومیرمادر و نوزاد را دارا میباشد .
سرخکان یکی از امراض دوره طفولیت است که در افغانستان مهار نگردیده است ضمناً این کشور  در زمره سه کشور جهان قرار دارد  که در آن ویروس وحشی پولیو در گردش است افغانستان ٬ پاکستان و نایجریا تنها سه کشور جهان اند که در آن وقایع مثبت پولیو ثبت شده است در حالیکه دربسیاری کشور های جهان از امراض دوره طفولیت چون سرخکان ٬ پولیو٬ سینه بغل… تنها نام باقی مانده است  مگر در افغانستان به دلیل ادامه ناامنی و همچنان باور های نا مناسب  این گونه امراض همچنان از شهروندان این کشور قربانی میگیرد.
حلقات خاص که اهداف خاصی را دنبال  میکنند در تلاش اند تا مانع برنامه های ملی در این کشور شوند  آنها با نفی کردن و یا هم حرام دانستن واکسین مردم  را از تطبیق  انواع واکسین باز میدارند در حالیکه برای اگاهی عامه و مفید بودن انواع واکسین کمتر کار شده است
دراینجا لازمی است تادر گام نخست منابردر خصوص فعال شوند و ارزش صحت را از دید اسلام به مردم بیاموزند  ضمنا اگاهی اطفال در مکاتب از این امر که صحت خود یک نعمت است میتواند مفید بودن واکسین دربرابر امراض کشنده  دوره طفولیت را ترویج کند همچنان از امکانات و نفوذ مردمی بزرگان قوم و یا علمای دین استفاده شود.
باید نسبت به برنامه چون واکسین به عنوان برنامه های ملی  و اسلامی نگاه کرداسلامی بودن و  ملی بودن  آن  با دلایل برای مردم بخصوص روستا نشینان توضیح شود  تا دیگر  دید منفی در برابر برنامه های ملی صحی از میان برداشته شود. ختم   / عبدالخالق/  نعمت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا