آموزش

بیش از یکصد وچهل مکتب در زابل مسدود است

قلات باختر3 جدی
مسوولان ریاست معارف زابل میگویند که هنوز هم  بیش از  نیمی  مکاتب  این  ولایت به علت مشکلات امنیتی مسدود مانده و برای گشایش  دو باره آن ، خواهان کمک  سران  قومی میباشند.
ازسوی دیگر شماری  از متعلمان  ،سران قومی  ومسوولان این ولایت میگویند که علاوه برتهدید طالبان مسلح ، برخی  مشکلات  دیگر  درمقابل روند  معارف موانع ایجاد میکند.
مسوولان معارف ، هرچند تعداد مکاتب بازشده در جریان چند سال  گذشته را بیشتر  میدانند وادعا  دارند که پیشرفت های زیادی صورت  گرفته ، اما با وجود آن هم از هرده مکتب  این ولایت شش مکتب  مسدود است .
رحیم الله لودین  رئیس معارف  زابل به آژانس باختر  گفت که حالا از238 مکتب  این ولایت 146 مکتب مسدود بوده  ونودو دو مکتب  دیگر به روی متعلمان  بازاست .
موصوف  افزود که ریاست آنها  امکانات لازم برای  معلمین ومکاتب  چون کتاب ، قرطاسیه ، چوکی وسایر  ملحقات دیگر را در اختیار دارد وتنها امنیت است که درمقابل  کار آنها  موانع  ایجاد کرده است .
لودین همچنان  افزود که آن ها  به دلیل  مشکلات نمی توانند  ازمکاتب  مناطق  دور دست  به شکل  درست نظارت  نمایند  ودراین  بخش  ، به کمک  متنفذین محلی نیاز دارند  تا امکانات اختصاص یافته  به معارف ضایع نشود.
وی افزود که آنها  درجریان سال گذشته  شماری از مکاتب  را دوباره  فعال  کرده اند که برخی  مواد تدریسی  چون چوکی ، میز وکتاب را رسانده ، اما چندی  بعد دوباره  از این منطقه شکایات دریافت  کرده اند که از وسایل  معارف سوء استفاده  میشود.
رئیس معارف  تاکید کرد که اگر  متنفذین  و علما با وی  همکاری نکنند مشکلات موجود به جای خود باقی  خواهد ماند و ده ها هزار  شاگرد  از تعلیم محروم خواهند شد .
لودین  گفت که علاوه برمکاتب  مسدود شده، نبود ساختمان برای مکاتب  ، کمبود معلمین مسلکی  ، کمبود وسایل  پیشرفت  تدریس  وعدم  همکاری  مردم  از مشکلات دیگر  که روند  معارف را با کندی  مواجه ساخته ا ست .
به گفته  لودین، اگر کمک  واقعی  سران محلی  و علما را با خود داشته باشند پس پلان دارند  که تمام 238 مکتب زابل را فعال کنند تا ده هزار شاگردی که فعلاً  به تعلیم دسترسی ندارند  دوباره  به مکتب  برگردند . 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا