سیاست

نشست سه جانبه افغانستان امریکا و چین برای جلب حمایت های بیشتر از افغانستان

کابل 5 میزان  باختر
نشست سه جانبه ای زیر نام (بازسازی صلح آمیز افغانستان و همکاری های منطقوی) در نیویارک برگزار شد که رهبری آن را افغانستان چین و امریکا بر عهده داشتند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر،در این نشست افزون بر دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه جمهوی اسلامی افغانستان و صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه، جان کیری وزیر خارجه امریکا، وانگ یی وزیر خارجه چین و وزرای خارجه ایران و پاکستان و سایر همسایگان افغانستان و وزرای خارجه کشورهای کمک کننده به افغانستان و دیگر مقام های بلند پایه حضور داشتند.
نشست به منظور بازسازی افغانستان در آینده، چالش ها و راه حل ها و جلب همکاری های منطقوی برگزار شده بود و رهبری آن را افغانستان امریکا و چین به صورت مشترک بر عهده داشتند.
دکتورعبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور در سخنرانی خود گفت که افغانستان با وجود پیشرفت هایی که داشت با مشکلات و چالش هایی نیز دست و گریبان بود.
به گفته وی این چالش ها، محدود به افغانستان نبوده بلکه چالش های مشترک کشورهای منطقه و جهان است و بر همین اساس ایجاب می کند که برای حل و مبارزه با آن، کشورهای منطقه و جهان به صورت مشترک تلاش نمایند.
نامبرده علاوه نمود که افغانستان یک برنامه منظم برای آوردن اصلاحات تدوین و ایجاد نموده است و برای بهتر ساختن وضعیت امنیتی کار می کند اما برای تطبیق نمودن این پلان به کمک جامعه جهانی، کشورهای کمک کننده و همکاری صادقانه کشورهای همسایه نیاز جدی است.
دکتورعبدالله عبدالله علاوه نمود که افراطیت و هراس افگنی چالش های مشترک ما در سطح منطقه است و ایجاب می کند که کشورهای منطقه برای رسیدن به اهداف خود دست از حمایت این گروه ها بردارند و در صورتی که به حمایت شان از افراط گرایی و تروریزم ادامه دهند آنان نیز در امان نخواهند ماند.
وی علاوه نمود که افغانستان یک روش شفاف خارجی دارد که در آن به روابط نیک با دیگر کشورها تاکید و هیچ کشوری از سوی دیگر کشورها صدمه ای نخواهد دید.
رییس اجراییه کشور همچنان علاوه نمود که برای جلوگیری از تروریزم، کشورهای منطقه و به خصوص پاکستان نقش برجسته دارند و باید این مسوولیت شان را به صورت درست انجام دهند.
نامبرده علاوه کرد که کشورش علاقمند گفتگو های صلح است اما هرگونه مذاکره و گفتگویی باید به صورت مطلوب و قابل قبول برای همگان آغاز گردد.
در این نشست سه جانبه جان کیری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفت که کشورش از حکومت وحدت ملی افغانستان با قوت حمایت می نماید و از تمام برنامه های اصلاحی ای که رهبران این کشور رویدست دارند قدردانی می نماید.
نامبرده افزود که امریکا در کوتاه مدت با افغانستان همکار است و با این کشور کار می کند و مطابق وضعیت، زمینه را برای همکاری های منطقوی مساعد می سازد.
وی گفت که برای تحقق اهداف حکومت افغانستان همکاری های کشور چین اهمیت اساسی دارد و ایالات متحده امریکا از هر نوع همکاری جمهوری خلق چین با افغانستان استقبال نموده و خوش آمدید می گوید.

کیری در ادامه سخنانش افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان مسوولیت تامین امنیت تمام کشور را به تنهایی برعهده دارند و این دستاورد بزرگ و اساسی برای افغان ها است که ما از آن قدردانی می نماییم.
وی از تغییرات اساسی در نظام انتخاباتی افغانستان، مبارزه قاطع و جدی با فساد، افزایش و تشدید تلاش ها بر ضد مواد مخدر و روابط حسنه و همکاری های نیک میان کشورهای همسایه افغانستان و منطقه را از اساسی ترین وسائل برای تحقق بخشیدن این اهداف یاد نمود.
نامبرده علاوه نمود که حکومت وحدت ملی از این به بعد حیثیت یک متحد قوی برای ایالات متحده امریکا را داشته و امریکا به تمامی معنا از افغانستان حمایت می نماید.
وی از متحدین جهانی افغانستان خواست که این کشور را در تحقق بخشیدن برنامه ها و پروگرام هایش یاری نموده و به صورت مشترک بر ضد چالش هایی که همگان را تهدید می نماید سهم بگیرند.
همچنان در این نشست وانگ یی وزیر امور خارجه چین گفت که آنان از حکومت وحدت ملی و تمام برنامه های اصلاحی آنان که رهبران افغان رویدست دارند با قاطعیت حمایت می نمایند.
نامبرده علاوه نمود که افغانستان برای وصل کشورهای منطقه موقعیت بسیار خوب دارد و از این موقعیت می تواند بهترین فرصت های اقتصادی ایجاد گردد.
به گفته وزیر خارجه چین برای استفاده بهینه از فرصت های اقتصادی  و باز سازی افغانستان به سهم گیری کشورهای منطقه نیاز است و قبل از همه برای تامین امنیت بایدکشورهای منطقه همکاری های قاطع و اساسی نمایند.
وی مبارزه با چالش های منطقوی و مقابله با تهدید هایی که افغانستان را به مشکل مواجه ساخته مسوولیت تمام کشورها دانسته و افزود که آنان به تمامی معنی برای تامین ثبات سیاسی در افغانستان و تمام برنامه های اصلاحی تلاش می نمایند.
وزیر امور خارجه چین علاوه نمود که افغانستان باید در تمامی مسائل منطقوی و بین المللی سهیم بوده و این کار زمانی عمل خواهد شد که تمام کشورهای منطقه و جهان به مسوولیت های شان در قبال افغانستان عمل نمایند.
بازسازی صلح آمیز افغانستان و همکاری های منطقوی عنوان نشستی بود که افغانستان چین و امریکا مشترکا رهبری آن را بر عهده داشتند. همچنان همسایگان افغانستان و نمایندگان سایر کشورهای کمک کننده نیز اشتراک و حمایت قاطع شان را از حکومت وحدت ملی اعلام نمودند.
چین امریکا هند و پاکستان همراه با متحدین بین المللی افغانستان در مورد صلح بحث نموده و حمایت و همراهی خود را از افغانستان اعلام نمودند.
در ختم این نشست برای تحقق بخشیدن به اهداف تعیین شده و جلب همکاری های منطقوی نیز اعلامیه مشترکی صادر شد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا