سیاستTOPجهان

خلیلزاد: پس از خروج نیروها، توانایی کافی نظارت از افغانستان را خواهیم داشت

واشنگتن/ وی او ای/۳۱ثور/باختر
زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که گرچه خروج کامل نیروها بالای ظرفیت‌های نظارتی و قابلیت حملات ما تاثیر خواهد داشت اما من اطمینان دارم که نظارت کافی از اوضاع و قابلیت پاسخ را خواهیم داشت.
خلیلزاد دیروز در مجلس استماعیۀ کمیتۀ امنیت ملی مجلس نمایندگان به قانونگذاران امریکایی گفت که بحث روی همکاری‌های بیشتر برای نظارت بر اوضاع افغانستان و در صورت لزوم حمله علیه تروریزم، با همسایگان افغانستان جریان دارد.
او یکبار دیگر تاکید کرد که طالبان می توانند مسیر صلح را که از راه مذاکره میسر می‌شود، بپذیرند و راه خشونت را رها کنند و به عنوان یک جنبش سیاسی مطرح شوند و بخشی از آینده‌یی باشند که نزد جامعه جهانی از احترام برخوردار است.
خلیلزاد افزود: “اگر گروه طالبان در پی گرفتن قدرت از راه نظامی باشند، با انزوا، مخالفت‌های منطقه‌ یی و جهانی و تعزیرات رو به رو خواهند شد. ”
موضوع وضع تعزیرات بر گروه طالبان در این اواخر از سوی مقامات افغان نیز به میان آمده است.
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان به نشریه اشپیگل آلمان گفته است که کشورهای اروپایی باید بر طالبان تعزیرات وضع کنند اگر تصامیم در مسیر مخالف امیدواری های‌شان حرکت کند.
پس از آن، حمد الله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در یک تماس تلیفونی با وزیر خارجهٔ چین نیز خواستار وضع تعزیرات و “تمامی اهرم‌های نفوذی” علیه طالبان شد.
خلیلزاد افزود که او برای ایجاد یک اجماع بین المللی برای توافق سیاسی در افغانستان تلاش می کند. و اخیراً با روسیه، چین، پاکستان و متحدان اروپایی دیدار کرده است.
خلیلزاد گفت که کار روی برگزاری کنفرانس استانبول جریان دارد و از طالبان و حکومت افغانستان خواست این فرصت را از دست ندهند.
نشست استانبول پس از آن به تاخیر افتاد که گروه طالبان گفتند تازمانی که نیروهای بین المللی به گونهٔ کامل ازافغانستان خارج نشوند،‌ در هیچ نشستی اشتراک نخواهند کرد.
در همین حال دیوید هلوی، سرپرست معاونیت وزارت دفاع در امور اندوـ پسفیک در مجلس استماعیهٔ کمیتهٔ خدمات مسلح سنای امریکا گفت: “اگر طالبان می خواهند بر افغانستان حکومت کنند ، باید از حمایت جامعۀ جهانی برخوردار باشند و این به جامعهٔ بین المللی فرصتی می‌دهد تا نفوذی بر نحوه برخورد طالبان با مردم داشته باشند. ”
او افزود: “با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، ما به تلاش های دیپلماتیک خود برای برقراری صلح در افغانستان ادامه می‌دهیم.”
این در حالی است که فرانک (کنیت) مک‌کینزی، قومندان قومندانی مرکزی اردوی امریکا می‌گوید که پیشنهادات اش را در مورد چگونگی نظارت و مبارزه با گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان پس از خروج کامل سربازان امریکایی از این کشور، در اوایل ماه جون با وزیر دفاع امریکا در میان می‌گذارد.
مک‌کینزی چهارشنبه گفت که مذاکرات واشنگتن به خاطر حق پرواز طیاره‌های جنگی امریکا بر فراز کشورهای همسایه افغانستان و استقرار نیروهای امریکایی در برخی از این کشورها ادامه دارد، اما به گفتۀ این جنرال امریکایی، این مذاکرات زمانگیر خواهد بود.
به گفتۀ این جنرال امریکایی، اگر ایالات متحده با کشورهای همسایه افغانستان در مورد استقرار نیروهای امریکایی و حق پرواز طیاره‌های جنگی به توافق برسد، یا وضعیت امنیتی در افغانستان تغییر کند، چگونگی کمک امریکا به نیرو­­های امنیتی افغانستان نیز تغییر خواهد کرد.
این مقام ارشد نظامی امریکا در پیوند به توانایی نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان گفت که با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، زمان آن رسیده است تا اردوی افغانستان به پای خود بایستد و نشان بدهد که به تنهایی توانایی جنگ را دارد.
زلمی خلیلزاد نیز روز سه شنبه در یک جلسه استماعیه دیگر با قانونگذاران امریکایی احتمال شسکت حکومت و اردوی افغانستان را به دست طالبان پس از خروج کامل سربازان خارجی از افغانستان رد کرد.
بر اساس تصمیم جو بایدن، رییس جمهوری امریکا، روند خروج نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان به تاریخ اول می آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر امسال تکمیل شود.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا