تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۲ ثور/ باختر
روند صلح در افغانستان یک بحث پیچیده است که بیشتر عوامل بیرونی دارد ، تمرکز بریک گروه در افغانستان نمی تواند صلح را در این کشور و منطقه اعاده کند.
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، در منطقه بود  و با رهبری دفتر سیاسی طالبان در دوحه دیدار کرد به دهلی و اسلام آباد رفت و با مقام های هندی و پاکستانی هم در مورد روند صلح افغانستان بحث های داشت.
خلیل زاد از مقام های هندی خواسته است تا وارد بحث مستقیم با طالبان شوند و نگرانی های شان را با این گروه به گونه مستقیم مطرح کنند.
تلاش هایی وجود دارد تا طالبان قوت اصلی میدان جنگ و سیاست در افغانستان معرفی شوند، این گونه تلاش بیشتر در محور منافع پاکستان انجام می شود،کشوری که بیشتر از همه از سرمایه گذاری بر  طالبان سود برده است و سود می برد.
در تحولات تازه سیاسی که بیشتر برمنافع منطقه یی پاکستان شکل گرفته است،شماری از کشور ها، نظیر هند وایران که از منافع مشروع امنیتی شان  در افغانستان تعریف دارند نگران اند که با حضور طالبان تجربه های تلخ گذشته تکرار نشود.
طالبان زمانی که در افغانستان حاکم بودند در کنار میزبانی ازرهبران و اعضای القاعده، میزبان هزاران جنگجوی خارجی از کشمیر، کشور های آسیای میانه، اعراب ،چیچنی ها، ایغور ها… بودند.
ایرانی ها ماجرا قتل دسته جمعی دیپلماتان شان در شهر مزار شریف  و هندی ها ماجرا ربودن هواپیمای مسافربری شان را از نیپال به قندهار را فراموش نکرده اند  و کشور های آسیای میانه  هنوز هم شاهد حضور شهروندان فراری شان اند که در کنار طالبان وگروه های هراس افگن دیگر،   ویا در مناطق قبائیلی پاکستان حضور دارند و هر لحظه تهدیدی برای امنیت کشور های شان بوده می توانند.
با آن هم امریکا از مسیر یک توافق صلح با طالبان وارد معامله شده است مگر هنوز هم شواهد زیادی وجود دارد  که نشان می دهد طالبان با القاعده، داعش و گروه های دیگر تند رو و هراس افگن در پاکستان و کشور های حوزه خلیج رابطه دارند.
به تازه گی سرپرست اداره امنیت ملی افغانستان گفته است که طالبان با سازمان های هراس افگن نه بریده اند و مقام های امریکایی هم به نوبه خود  از ادامه رابطه  پنهانی طالبان با القاعده حرف های داشته اند.
مهم این که، نیروهای امنیتی افغانستان هفته گذشته یک هسته تروریستی را در حومه کابل متلاشی کردند که به گونه مشترک از سوی داعش و شبکه حقانی که خود بخشی از تشکیلات طالبان اند رهبری می شد.
این نشان می دهد که میان گروه و سازمان های هراس افگن در سطوح مختلف و جغرافیای سیاسی هماهنگی وجود دارد و این گروه ها هنوز هم در یک برنامه هدایت شده حرکت می کنند.
این که برای هند سفارش شود که با طالبان خود وارد یک بحث شود ویا برای کشور های دیگر توصیه ها و یا رهنمایی های دیگر صورت گیرد دردی را دوا کرده نمی تواند زیرا در دیپلماسی، طالبان مردمان مودب اند مگر در اصل آنان ازماموریت اصلی شان کوتاه نه آمده اند.
چه خوب است که به ماهیت اصلی پروژه طالبان ویا داعش در افغانستان ومنطقه توجه شود و این واقعیت پذیرفته شود که این گروه پروژه های استخباراتی و بازی های سیاسی اند که در مسیر منافع کشور های معین حرکت می کنند.
تنها طالبان نیستند که در افغانستان فعال اند  این گروه اکنون چند دسته است و هر کدام دیدگاه ،برنامه و وابستگی های خود را دارند ، در کنار گروه بی ثبات طالبان، گروه های دیگر نظیرداعش ، القاعده … نیز در افغانستان فعال اند و تنها بحث با طالبان ، ما را به صلح هدایت نمی کند.
بهتر است که در بحث صلح در افغانستان به عوامل بیرونی این معضل توجه شود وکشور ها از جنگ های نیابتی شان در افغانستان کوتاه آیند.
ورنه هر کشور چون گذشته منافع خود را دنبال خواهند کرد و جنگ نیابتی کشور ها در میدان افغانستان تند تر خواهد شد.#/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا