سیاست

قانونپوه سروردانش: افغانستان علاقمند است که در طرح ابتکاری دولت چین به نام یک کمربند، یک راه، نقش ویژه داشته باشد

کابل باختر 15 عقرب
  دن شي جونگ نماینده خاص دولت چین برای افغانستان و سفیر سابق آن کشور در کابل، روز گذشته در ادامه سفر قانونپوه سرور دانش معاون رییس جمهور به کشور چین، در بجينگ با وی دیدار و در مورد مسایل مهم منطقه ای و مورد علاقه دو کشور گفتگو کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، دراین دیدارنماینده خاص دولت چین برای افغانستان ضمن اظهار سپاس و امتنان از سفر معاون رییس جمهور به کشور چین گفت: کشور چین به خصوص ایالت سیچوان که نمایشگاه بین المللی غرب چین در آن برگزار شد، علاقمندی زیادی به روابط اقتصادی و فرهنگی با کشورهای جنوب آسیا به خصوص افغانستان دارد.
وی افزود: طرح ابتکاری رییس جمهور چین تحت عنوان یک کمربند و یک راه در راستای مناسبات کشور چین با جهان ارايه شده است که فراهم سازی زمینه های عملی شدن این طرح هم اکنون در اولویت دولت ما قرار دارد.
نماینده خاص چین برای افغانستان تاکید کرد که دولت افغانستان در این راستا می تواند نقش سازنده داشته باشد و چین روی همکاری های افغانستان در این زمینه امیدواری خاص دارد.
وی هم چنین ضمن اعلام حمایت قاطع دولت چین از حکومت وحدت ملی یک بار دیگر بر سرعت بخشیدن به کار گروه هماهنگي چهارجانبه در زمینه صلح افغانستان تاکید کرد و گفت که پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شده است و امیدواری های زیادی هنوز وجود دارد.
سفیر سابق چین که به عنوان نماینده دولت متبوع خود در کنفرانس بروکسل شرکت داشته است، اعلام داشت که دولت چین در زمینه حمایت از بازسازی افغانستان متعهد است و در کنفرانس بروکسل به صورت روشن بر ادامه تعهدات خود تاکید کرده است.
معاون رییس جمهور نیز در این دیدار ضمن اظهار قدردانی از حمایت های همه جانبه کشور چین از افغانستان به خصوص از پررنگ تر شدن نقش آن کشور در سال های گذشته در زمینه صلح، در قالب گروه هماهنگي چهارجانبه، گفت: ابتکار طرح یک کمربند و یک راه نه تنها چین و افغانستان بلکه چهره جهان را تغییر می دهد و افغانستان بسیار علاقمند است که در این طرح مهم اقتصادی جایگاه ویژه داشته باشد و مسولیت تاریخی خود را در این زمینه ایفا کند.
وی تاکید کرد که در صورت عملی شدن این طرح نه تنها چهره کشورهای مرتبط از لحاظ اقتصادی تغییر خواهند کرد بلکه از لحاظ فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز این طرح دارای اهمیت منحصربفرد است.
معاون رییس جمهور هم چنین گفت: کنفرانس بروکسل بسیار موفق بود و به خصوص کشور چین در این کنفرانس نقش سازنده و مثبتی داشت که امیدواریم این نقش در آینده بیش از گذشته مثمر واقع شود.
وی در مورد نقش کشور چین در راستای پروسه صلح افغانستان نیز اظهار داشت: کشور چین به عنوان یکی از اعضای موثر گروه هماهنگي چهارجانبه صلح به درستی درک می کند که پروسه صلح در افغانستان با چه مشکلاتی مواجه است و چه پیشرفت هایی در آن صورت گرفته است. بنابراین تقاضای ما از دولت چین این است که بیش از گذشته در راستای تحقق صلح در افغانستان تلاش کند.
قانونپوه دانش ضمن مهم خواندن تحرک افغانستان در راستای بازسازی و نوسازی زیربناهای اقتصادی کشور گفت: هم اکنون کار بازسازی و نوسازی شاهراه های افغانستان شروع شده و افغانستان در حال اتصال نقاط مختلف کشور به خط آهن ایران، تركمنستان و ازبكستان است که کشور چین نیز می تواند در این زمینه با ما همكارى بيشتر کند.
وی ضمن بیان تلاش های مضاعف حکومت وحدت ملی در راستای عملی شدن قرارداد با شرکت های چینی برای استخراج مس عینک و نفت آمودریا، خواستار تلاش های بیشتر دولت چین در مورد عملی شدن این قراردادها شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا