جهان

در نشست برلین روی طرح منع حمایت تسلیحاتی از طرف‌های درگیر در لیبیا موافقت شد

برلین/ بی بی سی / 30 جدی/ باختر
رهبران کشورهای شرکت‌کننده در نشست لیبیا در برلین و همین طور نمایندگان دو طرف درگیر در لیبیا به توافق رسیدند که به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای برقراری صلح، طرح ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل متحد را اجرا کنند.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در نشست خبری پایان این کنفرانس اعلام کرد که نمایندگان شرکت‌کننده تعهد دادند که به حمایت یا تامین تسلیحاتی طرف‌های درگیر جنگ در لیبیا پایان دهند و آتش‌بس را در این کشور برقرار کنند.
خانم مرکل راه پیش رو برای رسیدن به صلح و پایان جنگ در لیبیا را به دلیل تعدد گروه‌های نیابتی در این درگیری دشوار توصیف کرد.
سرگی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه گفت که گروه‌های رقیب در لیبیا "گام کوچک" به جلو برداشته‌اند اما افزود که هنوز گفت‌وگویی جدی میان فایز سراج، رییس حکومت مورد حمایت سازمان ملل متحد و جنرال خلیفه حفتر، رهبر مخالفان صورت نگرفته است. این دو نفر در برلین حضور داشتند اما با هم دیدار نکردند.
نشست دیروز  در برلین، پایتخت آلمان، با حضور طرف‌های درگیر در لیبیا و روسای جمهور روسیه و ترکیه و رهبران کشورهای دیگر برگزار شد که برای برقراری آتش بس در لیبیا تلاش می‌کنند.
پیشتر رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نسبت به برداشتن "گام مهم" در برقراری آتش‌بس در آن کشور در جریان این نشست ابراز امیدواری کرده بود.
ترکیه به شدت از حکومت مستقر در طرابلس به ریاست فایز سراج حمایت می‌کند و اخیرا نیرو و تجهیزات به آن کشور فرستاده است.
رییس جمهوری فرانسه هم گفته بود که سازمان ملل متحد باید درباره جزئیات "صلح بدون پیش‌شرط" مذاکره کند. امانویل مکرون، همچنین خواستار پایان اعزام نیروی نظامی از سوی ترکیه برای پشتیبانی از نیروهای حکومتی شد.# فریده بابک 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا