تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت دوشنبه اول جوزا

کابل باختر/ اول/ جوزا
شمار محدود ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار و گزارشهای را درباره رویدادهای جاری منطقه وجهان نشرکرده اند.
روزنامه ارمان ملی دربرگ نخست خبرداده است که نخستین تلویزیون ویژه زنان درافغانستان آغاز به کار کرد.
این روزنامه درصفحه پنجم دراین باره نوشته است گفته میشود که با ایجاد تلویزیون زن، صدای رساتری اززنان باشند . زن اولین تلویزیون مخصوص زنان در افغانستان دیروز نشراتش را به گونه ازمایشی آغاز کرد تقریباً تمام برنامه های این تلویزیون درمحور موضوعات زنان می پرخد.
این تلویزیون برنامه های مختلف فرهنگی ، هنری ، سیاسی و اجتماعی دارد برنامه هایی که ابعاد زنانه آن برجسته تر خواهد بود.
روزنامه به همین ترتیب موضوع را دنبال کرده اما درصفحه چهارم زیر عنوان رهنورد زریاب درشب بخارا نوشته است شب های بخارا از مهم ترین نشست های فرهنگی درایران است که علی دهباشی آن را برگزار میکند.
شب های بخارا تجلیل از نویسندگان و متفکران بزرگ جهان است که تاکنون" 1396" نزدیک به صدشب برگزار شده است دراین شب ها اغلب از چندین نویسنده و متفکر و شاعر دعوت میشود تا در باره کارنامه شخصیت های علمی و فرهنگی که شبی به ایشان اختصاص داده شده است،سخن رانی کند .
از نام های معروف حوزه فرهنگی ما و جهان تاکنون برای خانلری ،عبدالحسین زرین کوب ، مجتبی مینوی ، بهمن فرزانه ، نجف دریا بندری ، به آذین ، جلال آل احمد جلال حالقی مطلق ، مهدی اخوان ثالت ، اوبسرتو اکو ، گونترگراس ، فرانتس کافکا ، جمیز جویس ، انا احتماتوا را بیندرنات تاگور ، موهنداس کرم چندگاندی ، نلسون ماندلا ، هانا آرنت و دیگر نام آوران جهان.
شب 282 شب های بخارا اختصاص یافته بود به بزرگ داشت ازکارنامه فرهنگی استاد رهنورد زریاب ، دراین شب محمود دولت آبادی ، نویسنده بزرگ و صاحب نام ایران ، خالق رمان ده جلدی کلیدر سخنرانی کرد و بخشی از رمان  گلنار  و آئینه برای مخاطبان را خواند و از آثار رهنورد زریاب به نیکی یاد کرد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه اطلاعات برگ نخست را با این عنوان، معاون دوم رییس جمهور ، بروکراسی و قوانین سخت گیرانه مانع رشد اقتصادی است ، آغاز کرده و درمطلب دیگر زیرعنوان ، غنی و معمای تامین ثبات ، درهمه نوشته است رییس جمهور غنی ساعاتی پس از رسیدن دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا به عربستان، عازم ریاض شد . او درنشست درسران کشور های اسلامی و عربی شرکت کرده و درحاشیه آن با ملک سلمان پادشاه عربستان نیز دیدار میکند این سومین سفر رییس جمهور به ریاض است سفر هایی که بیشتر به هدف جلب حمایت سیاسی عربستان سعودی از روند صلح و جذب سرمایه گذاری بوده است به همین دلیل است که با نگاه دقیق تر میزان سود و زیان نزدیکی کابل به ریاض سنجیده شود.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درهمین صفحه زیر عنوان درحمله بریک موسسه خارجی درکابل یک خانم المانی کشته و یک خانم فلندی ربوده شد به این موضوع پرداخته است .
روزنامه اطلاعات درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است اما روزنامه هشت صبح برگ نخست را به این عنوان آغاز کرده است طالبان درشاه جوی زابل 20 پولیس راکشتند.
هشت صبح جزئیات این موضوع را درصفحه سوم نوشته ولی در پیوند به این موضوع درصفحه دوم زیر عنوان ، این قدر قربانی سنگین چرا ؟ بازهم به این موضوع پرداخته است .
روزنامه هشت صبح درصفحه چهارم مطلبی را زیر عنوان ، آیا عربستان درمبارزه علیه تروریزم صادق است ؟ نشر کرده است.
این روزنامه درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
ختم/ نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا