تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی روزنامه ها یکشنبه 4 حوت

کابل باختر 4حوت
شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی  به بحث روی مسایل مختلف سیاسی  ونظامی درکشور  پرداخته اند ونیز اخبار وگزارش های را  در باره رویداد های جاری  منطقه وکشور نشر کرده اند .
روزنامه  آسیا تایمز دربرگ نخست درمطلبی  زیرعنوان  دموکراسی  در دستان قبیله ،نوشته است ، رسانه های اجتماعی و تلویزیون ها به گونه مکرر ولحظه به لحظه از احتمال ادغام چندتن از نامزدان ریاست جمهوری درمحوریت زلمی رسول  خبر میدهند .حامیان وهوا خواهان این تکیت خبراحتمالی  را چنان با آب وتاب بازتاب  می دهند که انگار  معجزه ای رخ داده باشد ویاهم  برای نجات مردم رنجدیده وبیچاره ی افغانستان  شیح وناجی بزرگی ظهورکرده است اما  درعمل این رویداد چندان غیر مترقبه ودور از انتظار نبوده است .
روزنامه به همین گونه ادامه داده اما درمطلب دیگر زیرعنوان ، دست آوردهای غرب پس از 13 سال حضور درافغانستان نوشته : شرایط سیاسی و اجتماعی موجود درکشور افغانستان به گونه ای است که ایالات متحده یاهرکشوردیگری ازجمله دولت افغانستان به هیچ وجه نمی تواند درعرض مدت زمان کوتاهی به اهداف اساسی و بنیادی ازجمله  دموکراتیز سیون ، دولت ، ملت سازی ، مبارزه با افراطی گری و شکست گروه های القاعده و طالبان و …. دست یابد نکته دیگر آن است که به نظر می رسند ایالات متحده به اهدافی که درابتدا طراحی شده بود به طور کامل دست نخواهد یافت و در شرایط کنونی ، اقدام به تغییر و بازبینی اهداف خود را تغییر وکاهش داده است . با این وجود اقدامات صورت گرفته درطول 13 سال اخیر را مورد بررسی قرار داد . ودرشماره های پیاپی به تبین وضعیت موجودکشور دردوران پس از سقوط حکومت طالبان می پردازیم . روزنامه به همین گونه ادامه و مطلب را زیر عنوان های پیامد سوم حوت ، اقتصاد بازار رویای تحقق نیافته درافغانستان و ابوریحان البیرونی را نشر کرده و درسایر صفحه ها دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه وحدت دربرگ نخست زیر عنوان ، افزایش نقش چین درافغانستان ، نوشته :وزیرخارجه چین درافغانستان برنقش چین پس از 2014 و حمایت سیاسی این کشور از روند سیاسی درافغانستان تاکید نموده است چین یکی از کشورهای مهم منطقه و جهان است که درهمسایگی افغانستان قرار گرفته است .
چین همواره نگرانی های خاص خود را نسبت به تحولات سیاسی افغانستان داشته است . اما پس از سیاست درهای بازاین کشوروبه تبع آن رشد اقتصادی چین مساله ثبات و امنیت رکن اساسی را دربرنامه های خارجی این کشور بخصوص نسبت به افغانستان داشته است .
مساله گروه های افراطی اسلامی که در مناطق غربی چین جایی که به افغانستان منتهی میشود ، همچنین تفاوت های نژادی و مذهبی ایغور های این منطقه که با نژاد هان همواره اختلافات تاریخی داشته اند.
امنیت مناطق غربی چین را به موضوع مهم در سیاست خارجی این کشور نسبت به افغانستان تبدیل نموده است  از سالگرد قیام سوم حوت درکابل تجلیل بعمل آمد .
امراض سینه بغل و بروسلوز دردایکندی شیوع کرده است . معترضان اوکراینی وارد کاخ ریاست جمهوری شدند عنوان های دیگری اند که این روزنامه درصفحه دوم نشر کرده و در صفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.
به همین ترتیب روزنامه چراغ درصفحه اول زیر عنوان چین برای تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان آماده گی داریم .
به سفر وزیر خارجه چین به افغانستان توجه کرده مطلبی را منتشر کرده است.
چراغ درمطلب دیگر زیر عنوان غزنی : امروز مهمان داخلی و خارجی میباشد به نوشته این روزنامه مقامات محلی غزنی از آماده گی های لازم بخاطر تجلیل از جشنواره نهایی 2013 درغزنی خبر میدهند اما تاکید میکنند که مسوولین مرکزی همکاری هایشان را دراین خصوص انجام نداده اند . کشته و زخمی شدن دوکارمند یک شرکت مخابراتی درسرپل ، ازسی و چهارمین سالروز حوت قیام شجاعانه مردم کابل تجلیل گردید ، حمایت بیش از 85 عضو پارلمان و مجلس سنای از کاندیداتوری زلمی رسول از جمله عنوان های اند که این روزنامه درصفحه اول نشر کرده و درسایر صفحه ها دنبال مطالب دیگر شده است.
همچنان سرمقاله هیواد زیر عنوان  " مراسم جشنواره اختتامیه شهر غزنی به حیث مرکز فرهنگ اسلامی  " در برگه دوم آن به چاپ رسیده  ودر آن نگاشته شده مراسم اختتامیه  شهر غزنی به حیث پایتخت فرهنگ اسلامی  که امروز از جانب  مرکز  علمی ،فرهنگی و آموزشی  کشور های اسلامی  آیسسکو درشهر باستانی  غزنی  با شرکت برخی  از مقامات بلند رتبه داخلی وخارجی  برگزار می گردد .
درمطلب دیگر هیواد زیرعنوان  ضرورت شرکت گسترده مردم  درانتخابات  نگاشته  شده حدود چهل روز به  برگزاری  انتخابات ریاست  جمهوری  افغانستان وشوراهای ولایتی مانده است،  یعنی برویت قانون اساسی  در شانزدهم حمل آینده  انتخابات ریاست جمهوری  وشوراهای ولایتی برگزار می گردد.
سرمقاله اصلاح زیرعنوان " در آموزش به زبان مادری  توجه صورت گیرد" دربرگه دوم آن به چاپ رسیده ودر آن نگاشته به منظور  اینکه ازسال 2000 میلادی  به اینطرف  21 فبروری به نام روزجهانی  زبان مادری معرفی شده است .
درادامه سرمقاله  از احترام  ویژه رئیس جمهور به تمام  زبان های  کشور تذکر رفته وازشامل  ساختن زبان های کشور برای  توسعه  نصاب تعلیمی  نیز یاد آوری شده است .
علمای دین شرکت زنان  درانتخابات  را  جایز می دانند،  سخن انیس زیرعنوان " غزنی بار دیگر  چهره آراست " دربرگه دوم آن به چاپ رسیده وبا این دو مصراع شعر آغاز شده" بس که شنیدی صفت روم وچین، خیز و بیا ملک سنایی ببین " به سخن دیگر افتخارات  وداشته های غزنی  تنها متعلق به کشور ما نیست زیرا درکنار  سلاطین وفرمانروایان متدین آن خطۀ باستانی ،شخصیت هایی چون عنصری ،البیرونی ،سنایی وده ها چهره ماندگار  دیگری  می زیستند که در  گسترش فرهنگ  اسلامی نقش مهمی ایفا نموده اند.
سایر مطالب انیس زیراین عناوین  به چاپ رسیده اند ،رای  یک امانت بزرگ است باید درانتخابات برای اهل  داده شود ، وچرا طالبان افغان از طالبان پاکستانی  نمی آموزند.
همچنان  سخنان معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ نیز به چاپ رسیده که گفته است ختم موفقانه بازسازی  شهر غزنی وکسب افتخار پایتخت فرهنگ اسلامی به جاویدانگی این شهر فزونی بخشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا