امنیت

طالبان عامل اصلی بروز تلفات ملکی

کابل باختر/ 30/ میزان
سازمان ملل متحد درگزارش تازۀ خود گفته است که درگیری های ماه های اخیر درافغانستان آسیب های زیادی به غیر نظامیان وارد کرده و تنها درنه ماه اول سالجاری میلادی دوهزارو پنجصد و شصت و دو غیرنظامی دراین کشور کشته شده اند.
یونیما یا دفتر سیاسی سازمان ملل متحد درگزارش تازه خود گفته است که درجریان درگیری های چند ماه اخیر درافغانستان شمار کشته شدگان افرادملکی بالا رفته و تنها درنه ماه اول سالجاری عیسوی دو هزارو پنجصد و شصت ودو نفر از افرادملکی دردرگیری ومنازعات جنگی و یا هم حوادث ترانزیتی جان شان را ازدست داده اند و شمار افراد زخمی شده دراین گونه وقایع پنجهزار و هشتصد و سی و پنج نفر میرسد.
شمار کشته شدگان افرادملکی درنه ماه اول سال گذشته عیسوی دو هزارو پانزده نفر بوده است مگر درسالروان 547 نفر به این کمیت افزوده شده است.
دراین گزارش طالبان بازهم عامل اصلی تلفات افرادملکی معرفی شده اند این گروه عامل کشتن شصت درصد افرادملکی درافغانستان است همچنان نیروهای نظامی افغان نیز درحالات باعث بروز تلفات ملکی معرفی شده اند درگزارش به نقش نیروهای خارجی در بروز تلفات ملکی اشاره نشده است.
قتل دوهزارو پنجصد و شصت و دو فرد ملکی درمنازعات جنگی درحالی مطرح میگردد که افغانستان سال 2016 میلادی را با دشواری های امنیتی و عملیات های فراگیروگسترده گروه طالبان آغاز کردند.
طالبان دراین سال عملیات های جنگی ، ماین گذاری ها، حملات انتحاری را شدت بخشیدند که درآن تلفات ملکی بیشتر شد بدون آنکه طالبان به آن توجه داشته باشند.
آگاهان امور امنیتی میگویند که طالبان طی سالجاری عیسوی تمرکز شان را بر شهرهای کشور بیشتر ساختند حملات برشهرکندز ، تنگ ساختن حلقه محاصره شهر لشکرگاه ، هلمند ، حمله برترینکوت ، شهر فراه ، میمنه و شیندند حملات تروریستی درکابل ، ننگرهار ، کندهار و هرات بیشتر با سپر ساختن افرادملکی همراه بود. طالبان هنگام جنگ با نیروهای امنیتی درکندز به گونه فزاینده از افرادملکی به عنوان سپر انسانی استفاده کردند و این عمل را درغورماچ فاریاب ، اطراف شهر فراه ، ترینکوت مرکز ارزگان و شهر لشکرگاه هلمند تکرار کردند سپر ساختن مردم و کشاندن جنگ به مناطق مسکونی روند عملیات های تصفیوی راکندساخت.
این آگاهان میگویند اگر امروز این حرف مطرح میگردد که نیروهای امنیتی چند فیصدی در قتل افراد ملکی دخیل است این عمل بازهم به طالبان برمیگردد که از خانه و کاشانه و مزارع مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کرده اند .
ضمناً طالبان و گروه های تروریستی دیگر که میتواند مرتبط با طالبان باشند با انجام حملات انتحاری ، ماین گذاری های کنارجاده بیشتر به افراد ملکی آسیب برسانند پس باید طالبان به عنوان عامل اصلی بروز تلفات ملکی معرفی شوند و سازمان ملل متحد این گروه و حامیان خارجی آن را ازطرق مختلف مجازات کنند تا نه تنها از بروز تلفات ملکی بل از بروز تلفات برافراد نظامی افغان که برای حفاظت از ارزش های ملی درپیکار اند نیز کاهش یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا