صحت

خواب و نان سبوس دار خطر بیماری شکر را کاهش می‌دهند

توکیو – دویچوله – 24 سنبله – باختر
شمار افراد مبتلا به دیابت یا بیماری قند در سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان به بیشتر از ۴۵۰ میلیون نفر رسیده بود. با یک روش سالم زندگی می توان از خطر ابتلا به دیابت نوع دو کاست.  
دو پژوهش تازه نشان داده اند که چگونه می توان خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش داد. دیابت یا بیماری قند (شکر) در اصل یک اختلال متابولیک در بدن است که با آن بدن توانایی تولید هورمون انسولین را از دست می‌دهد و در نوع دوی آن بدن به صورت فزاینده در برابر انسولین مقاوم می‌گردد.
هرچند می‌دانیم که خواب ناقص با تحرک بسیار کم، تغذیه خراب و دیابت نوع دو همراه است، با آنهم پژوهشگران تا چندی پیش مطمین نبودند که کدامیک از این سه چیز سبب عدم قبول گلوکوز ناشی از دیابت در بدن می‌گردند.
پژوهشگران یک دانشگاه جاپان در تحقیقات تازه خود بالای موش ها دریافته اند که حتی خواب کمتر از شش ساعت در شب، خطر ابتلا به بیماری قند بلند برود.
در این تحقیقات میزان شکر در خون موش های که خواب ناقص داشته اند، بلندتر بوده است. علاوه برآن یک افزایش تولید تری‌گلسرید در جگر این موش ها دیده شده است. تری‌گلسرید ها چربی های اند که از عوامل ایجاد مقاومت بدن در برابر انسولین، که از خصوصیت های ابتلا به دیابت است، شناخته می‌شوند. خواب ناقص افزون بر آن انزایم های جگر را، که وظیفه متابولیسم یا سیستم سوخت و ساز جگر را دارند، تغییر می‌دهد.
نتایج پژوهش علمی نشان داده است که خواب ناقص در هرصورت یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع دو است. از همین خاطر انسان ها برای جلوگیری از خطر دیابت، باید خواب منظم و خوب داشته باشند.
همچنان کسانی که همه روزه تولیدات سبوس‌دار یا به اصطلاح "نان سیاه" از گیاهان مانند گندم، جو و یا جودر را می‌خورند، با خطر کمتر ابتلا به بیماری شکر روبرو می‌شوند. در یک پژوهش گسترده از سوی یک دانشگاه سویدن و یک مرکز تحقیقاتی دنمارک، غذاخوردن بیشتر از ۵۵ هزار نفر مورد غور و مطالعه قرار داده شد که بیماری قند نداشتند. این افراد نوعیت نان سبوس داری را که همه روزه می‌خوردند، یادداشت می‌کردند. پژوهشگران پس از ۱۵ سال آنها را برای کنترول دوباره دعوت کردند. نتیجه آزمایش ها نشان داد که هرآنکسی که همه روزه نان سبوس‌دار خورده بود، با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع دو مواجه بود. ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا