سیاست

حامد کرزی: افغانستان آزمايشگاه و لابراتوار سياسى بيگانه گان نيست .- رئیس جمهور: ملت افغانستان صاحب پروسه صلح و مذاکرات می باشند

کابل باختر / اول دلو

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در محفل افتتاحیه دور شانزدهم سال دوم تقنینی شورای ملی تاکید کرد که افغانستان آزمايشگاه و لابراتوار سياسى بيگانه گان نيست كه در هر چند سال يكبار نظام و يا ساختار سياسى ديگرى را در آن به آزمايش بگذارند.

رئیس جمهور گفت: يكى از مشكلات اساسى در سير تكامل اجتماعى و سياسى ما، عدم تداوم در رشد و قوام نظام سياسى و نهادهاى مربوط به آن است.

 

حامد کرزی اضافه کرد: در چهل سال گذشته چندين بار نوع جديدى از نظام سياسى در كشور ما آزمايش شده است كه نتيجه يى به جز ويرانى و شكستن ساختارهاى اجتماعى و ارزشى افغانستان نداشته است.

رئیس جمهور تصریح کرده گفت: در اينجا مى خواهم با بسيار صراحت و قاطعيت بگويم كه ما هرگز اجازه نخواهيم داد تا روياى خطرناك يك آزمايش سياسى ديگر در كشور ما به واقعيت بپيوندد.

حامد کرزی در بخشی از سخنانش با اشاره به پروسه صلح گفت:  با وجود قربانی های دولت افغانستان و شورای عالی صلح، به تلاش های خویش در جهت آوردن صلح به کشور، ادامه می دهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد که صاحب پروسه صلح و مذاکرات ملت افغانستان می باشد. هیچ کشور یا نهاد بیگانه ای این حق را از مردم افغانستان گرفته نمی تواند و افغانستان یکبار دیگر بالای اصول و ارزش های تاکید می کند که لویه جرگه اخیر، آنرا توصیه کرده است.

حامد کرزی گفت: آرزومندیم آن برادران ما که بر خلاف مردم خویش در جنگ مصروف اند از جریانات تازه قضایای افغانستان پی ببرند و بدانند که این جنگ برای منافع بیگانه ها می باشد و افغانها و کشور ما بار تباهی و بربادی آنرا بر شانه های شان حمل می کنند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: آرزو دارم برادران ما که در جنگ دخیل هستند، هر چه زودتر سلاح بیگانه ها را بر زمین بگذارند و جنگ شانرا علیه کشور قطع نموده و به تلاش های صلح بپیوندند.

حامد کرزی افزود: با وجود تلاش های حکومت و مردم افغانستان برای رسیدن به صلح و کاهش منازعات، متاسفانه در سال جاری مردم ما قربانی های بیشماری را متحمل شده اند و ستم های زیادی را کشیده اند.

رئیس جمهور برای آنعده هموطنان ما که در چند سال گذشته از طرف دشمنان مردم افغانستان جان های شانرا از دست داده اند، اظهار تاسف کرد.

رئیس جمهور همچنان بر مرگ آن عده از جوانانیکه بنابر فریب طالبان و خارجیان به افغانستان فرستاده شده و کشته شده اند، نیز تاثر خویش را ابراز داشت.

گفتنی است که در محفل افتتاحیه دور شانزدهم سال دوم تقنینی شورای ملی که در مقر پارلمان کشور گشایش یافت، معاونین ریاست جمهوری، سرپرست ستره محکمه، رهبران جهادی، اعضای کابینه و ستره محکمه، روسای ادارات مستقل، سفرا کشور های دوست مقیم کابل و نماینده گان موسسات بین المللی اشتراک داشتند.# نجیب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا