فرهنگ

اعلامیۀ مشترک رسانه های افغانستان

کابل باختر21 میزان
هر گونه حمله بر رسانه ها، جنایت جنگی شمرده می شود طالبان به تازگی، در اعلامیۀ، تلویزیون های یک و طلوع را اهداف نظامی و دشمن خطاب کرده و دفاتر و همه کارمندان این دو رسانه را تهدید به حمله و مرگ کرده اند.
رسانه ها، فعالان رسانه یی، و نهاد های حامی و صنفی خبرنگاران و رسانه های افغانستان، این هشدار را محدود به دو رسانه ندانسته؛ بلکه تهدید به خانوادۀ رسانه های افغانستان و آزادی بیان که بزرگترین دستآورد یک و نیم دهۀ اخیر است، می دانند.
ما باور داریم که مردم افغانستان انتظار دارند تا رسانه های افغانستان در برابر خشونت و تهدید، سر فرود نیاورده و مسؤلیت های خویش در اطلاع رسانی را همچنان با تعهد و بر اساس معیار های پذیرفته شده، ادا نمایند.
رسانه ها، مربوط به اطراف جنگی نبوده و نهاد های ملکی هستند. در صورتی که طالبان یا گروه های دیگر هر گونه اعتراضی از عملکرد رسانه ها دارند، طریقه های متعارف برای ابراز این اعتراضات وجود دارد؛ اما هر گونه حمله بر رسانه ها و خبرنگاران، جنایت جنگی شمرده می شود.
ما اعلام می داریم که در صورت ادامۀ این گونه تهدید ها و آسیب رسیدن به رسانه ها و خبرنگاران از سوی طالبان و هر گروه دیگری، ناگزیر در گام نخست به تحریم اخبار آنان پرداخته و در قدم های بعدی؛ تصامیم دیگری اتخاذ خواهیم کرد.
جامعۀ رسانه یی افغانستان، تعهد خویش را بر ارزش های دیموکراتیک و معیار های حرفه یی تأکید کرده و خود را مکلف به رعایت معیار های مسلکی از جمله حفظ بی طرفی و تعادل در پخش و نشر اطلاعات می دانند.
ما از دولت افغانستان و نهاد های ملی و بین المللی مرتبط تقاضا داریم تا به حمایت گسترده از رسانه های افغانستان و کارمندان آن ها پرداخته و حفظ و امنیت و مصوونیت آنان را در اولویت خویش قرار دهند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا