جامعه

حضور مردم در انتخابات مجلس نمایند گان درقندهارپررنگ بود

شهرقندهار6 عقرب باختر
انتخابات مجلس نمایند گان درنهایت  درولایت قندهار برگزارشد.
هرچند برخی مراکز رای با تاخیر یک یا دو ساعته  بازشد اما بنابر حضور هزاران رای دهنده دربرابر مراکز رای دهی ، چندین مرکز تا هفت شب هم بروی رای دهنده ها بازبود.
یک صدو سی وهفت مرکز برای برگزاری انتخابات مجلس نمایند گان در قندهار درنظر گرفته شده بود که ازاین میان چندین مرکز بنابرتهدید های بلند امنیتی به روی رای دهنده ها بسته بود.
نعمت الله وردگ رییس کمیسیون انتخابات ولایت قندهار دریک نشست خبری با مسوولان محلی ، به خبرنگاران گفت که حضور مردم به ویژه زنان پای صندوق های رای گسترده و پرشور بود.
او پذیرفت که کاستی های شکل گرفته در انتخابات هفته پیش در سی و دو ولایت ، در قندهار هم تکرار شد.
دیر بازشدن ویا حتی بازنشدن برخی مراکز ، ناکارایی برخی دستگاه های انگشت نگاری ، دیر رسیدن کارکنان شماری ازکارکنان کمیسیون به مراکز رای ، کمبود اوراق رای دهی ، نا پدید شدن نام های رای دهنده ها از مراکزی که ثبت نام کرده بودند و تلاش ناظران به نفع شماری ازنامزد دلخواه شان  ازتخطی وکاستی های روی داده در انتخابات قندهار محسوب می شود.
رییس کمیسیون انتخابات قندهار تایید کرد که ازمیان یک هزار وسه صد دستگاه انگشت نگاری ، شماری از آنان هنگام رای دهی کار نمی کردند ویا چارج نداشتند.
این درحالیست که رییس کمیسیون انتخابات افغانستان ساعاتی پیش از برگزاری انتخابات  گفته بود که کاستی هایی که در انتخابات هفته گذشته در سی و دو ولایت کشور روی داد ، در قندهار شکل نخواهد گرفت.
اوگفته بود که آنان از کاستی های روی داده در انتخابات هفته گذشته پند گرفته اند.
کریم الله ستانکزی رییس کمیسیون رسید گی به شکایت های انتخاباتی قندهار دراین نشست خبری از ثبت بیش از سه صدو پنجاه شکایت در زمان رای دهی خبرداد.
اوگفت که این شکایت ها طبق قانون درجریان دو هفته بررسی خواهد شد.
عبدالحنان منیب سرپرست ولایت قندهار دراین نشست خبری از حضور گسترده و پرشور رای دهنده ها به ویژه زنان ابراز خورسندی کرد و از ایجاد سهولت هایی که برای رای دهنده ها ایجاد کرده بودند سخن گفت.
در قندهار پنج صدو پنجاه و هفت هزار ازجمله هفتاد هزار زن برای شرکت در انتخابات مجلس نمایند گان ثبت نام کرده بودند.
کمیسیون انتخابات قندهار می گوید احتمالا بالا تر از نود درصد ثبت نام کنندگان در انتخابات دیروز شرکت کرده اند.
درمجلس نماینده گان برای ولایت قندهار یازده کرسی تعیین شده است که دیروز یک صدو یازده نامزد برای به دست آوردن آن باهم رقابت کردند.
انتخابات مجلس نمایند گان در قندهار با یک هفته تاخیر برگزارشد.
این تاخیر پس از ترور جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس قندهار و به درخواست بزرگان قندهار شکل گرفته بود.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا