تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت شنبه 11 قوس

 

کابل باختر/ 11/ قوس

شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته و نیز اخبار و گزارشهای را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه آرمان ملی در برگ نخست زیر عنوان ، حامدکرزی با رهبران احزاب و ائتلاف های سیاسی مخالف حکومت ملاقات کرد نوشته دفتر ریاست جمهوری هفته گذشته از احزاب و ائتلاف های سیاسی مخالف حکومت افغانستان دعوت نمود تا در اجلاسی که در ارگ ریاست جمهوری جهت گفتگو روی مسایل مربوط به انتخابات برگزار میگردد اشتراک نمایند.

 این روزنامه سر مقاله ای شماره امروزی را نیز به این موضوع اختصاص داده وزیر عنوان نشست های حکومت با اپوزیسیون ، تشریفاتی نباشد به این موضوع پرداخته است .

 آرمان ملی همچنان خبرداده که جوانان ولگرد از نزدیکی مکتب های دخترانه جمع آوری شدند به نوشته این روزنامه طالبان مسلح برمیدان بزکشی حمله کردند و چهار طالب مسلح در درگیری با نیروهای مسلح دراین رویدادکشته شده اند.

 آرمان ملی در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مسایل شده است به همین ترتیب روزنامه انصاف نیز دربرگ نخست به نشست حامدکرزی بارهبران سیاسی و جهادی توجه کرده وزیر عنوان برای برگزاری انتخابات سالم ، جلسات مشورتی میان رییس جمهور و رهبران سیاسی و جهادی موثر است به این موضوع پرداخته است.

 انصاف به همین ترتیب دربرگ نخست درمطلب دیگر زیر عنوان انتخابات آینده گام مثبت دولت و مسوولیت خطیر احزاب نوشته رییس جمهور کرزی روز چهارشنبه قبل با شماری از رهبران سیاسی جهادی ، احزاب ائتلاف ها و اپوزیسیون های سیاسی درارگ ریاست جمهوری دیدارکرد.

 هدف ازاین دیدار بررسی جوانب گوناگون انتخابات آینده ریاست جمهوری اعلام شد.

 با این حال شماری از رهبران اپوزیسیون از جمله جبهه ملی که احمد ضیا مسعود ، جنرال دوستم و محمد محقق از اعضای ارشد آن هستند دراین جلسه حاضر نشدند ، اما رهبران جهادی ، عبدالله ، عبدالله رهبر ائتلاف ملی و شماری از احزاب سیاسی که اخیراً نهادی موسوم به شورای همکاری احزاب سیاسی را ساخته اند دراین جلسه رایزنی حضور داشتند به همین ترتیب روزنامه انصاف در برگهای دیگر شماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته است .

اما روزنامه ماندگار درصفحه اول از قول خانم حناربانی وزیر خارجه پاکستان عنوان کرده ، حناربانی به زلمی رسول به نقش جدی خود درگفت و گوهای صلح ادامه می دهیم این روزنامه همچنان در پیوند به این موضوع از قول وزیر خارجه کشور آورده است ما هرگز اجازه نمی دهیم از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده شود . افغانستان هر اقدامی که لازم باشد برای جلوگیری از ایجاد تنش و سو تفاهم با پاکستان اتخاذ میکند.

ماندگار درمطلب دیگر از روسیه عنوان کرده استراتیژی ناتو در افغانستان پس از سال 2014 چیست ؟ به نوشته این روزنامه نماینده روسیه در سازمان ناتو برضرورت شفاف سازی برنامه های این سازمان درافغانستان از جمله درزمینه خروج نیروهای خارجی این کشور در سال 2014 تاکیدکرد .

 الکساندر کروشکو روز جمعه گفت، روسیه می خواهد استراتیژی ناتو در افغانستان را پس از سال 2014 که قراراست نیروهای عضو پیمان این کشور را ترک کنند بداند.

 ماندگار همچنان در مطلب دیگر از قول وزیر دفاع امریکا نوشته، القاعده هم چنان در تلاش اشغال افغانستان است .به نوشته این روزنامه وزیر دفاع امریکا در اظهارنظری تصریح کرد که شبه نظامیان القاعده همچنان تلاش که افغانستان را اشغال کنند و اقدامات شان را دراین کشور گسترش دهند به گزارش خبرگزاری رویترز این اظهارات لیون پنيتا وزیر دفاع امریکا در حالی مطرح شده است که واشنگتن این موضوع که چه تعداد از نیروهایش پس از سال 2014 در افغانستان باقی بمانند بررسی میکند.

به نوشته این روزنامه حدود شصت و شش هزار نیروی امریکایی درافغانستان حضور دارند و این درحالی است که بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا احتمالاً ظرف چند هفته آینده درمورد ادامه روندکاهش نیروهای این کشور درافغانستان تصمیم گیری های خواهدکرد.

 وزیر دفاع امریکا درادامه اظهار نظر های خود خاطرنشان کردکه مقابله با هسته مرکزی گروه القاعده برای جلوگیری در این گروه در ایجاد دو باره یک پناهگاه امن درافغانستان هسته اصلی اقدامات ضد تروریستی محسوب میشود.

ليون پنيتا در پنتاگون به خبرنگاران گفت، اگر چه اقدامات ما اشکارابرفعالیت و حضور القاعده در افغانستان تاثیر گذاشته است، اما در حقیقت اعضای این گروه همچنان تلاش میکنند حضور داشته باشد. براساس اطلاعات ما القاعده همچنان به دنبال توانایی های برای وارد شدن درافغانستان و حضور دراین کشور است .

 کناره گیری گراسمن یک امر عادی است . این نگرانی ها بی جاست سازمان همکاری شانگ های از افغانستان با ثبات حمایت میکند . از جمله عناوینی میباشد که ماندگار دربرگ نخست نشر کرده است.

اما روزنامه هشت صبح در برگ نخست به انتخابات پرداخته وزیر عنوان از سوی هیات سازمان ملل نیازمندی های انتخابات بررسی میشود . به این موضوع نگریسته است.

یک کودک از چنگ آدم ربایان درپروان آزاد شد ، دریک حادثه ترافیکی در پروان شش تن کشته و زخمی شدند . نمایشگاه صنعتی سه روزه در کابل برگزار شد . از جمله عناوینی است که روزنامه هشت صبح در برگ نخست به نشرآن پرداخته است.

به همین ترتیب روزنامه های سروش ملت وحدت ، سخن جدید و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اندو یا دنبال سایر مطالب شده اند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا