سیاست

متن سخنرانی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مراسم تطبیق بخش مهم موافقتنامه صلح با حزب اسلامی و تشریف آوری گلبدین حکمتیار

کابل باختر 15 ثور
متن سخنرانی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مراسم تطبیق بخش مهم موافقتنامه صلح با حزب اسلامی و تشریف آوری گلبدین حکمتیار
بسم الله الرحمن الرحیم
حضار گرامی!
عالی جنابان کرزی صاحب، داکترصاحب عبدالله، استاد دانش ډېر محترم او معزز جهادی شخصیت جناب انجنیرصاحب د اسلامي حزب مشر، ملي بنسټ جناب استاد سیاف، جناب استاد خلیلی، جناب قانوني صاحب، آغا صاحب ټول جهادي مشران د شورا محترمین مشران جناب ابراهیمی صاحب او جناب مسلمیار صاحب د کابینې غړي، د سترې محکمې او لوی څارنوالۍ او د ملي شورا محترم منسوبین، خويندو او وروڼو، السلام علیکم و رحمته الله و برکاته.

ابتدا خدمت همه شما حاضرین گرانقدر و همچنان محترم حکمتیار صاحب رهبر حزب اسلامی افغانستان خوش‌آمدید عرض می‌کنم و خرسندم که در این مجلس خجستۀ صلح و اخوت حضور به‌هم رسانیدیم.
هفته گذشته ما در ارگ روی گلیم غم نشسته بودیم، زیرا برای شهدای قول‌اردوی ۲۰۹ شاهین فاتحه داشتیم، اما امروز الحمدلله در مجلسی حضور داریم که مردم و دوستان افغانستان نسبت به آن ابرازخوش‌حالی نموده و دشمنان افغانستان اندوه‌گین می‌باشند.
ما به ملت بزرگ افغانستان تعهد سپرده‌ بودیم، که زمینۀ تحقق صلح را فراهم می‌کنیم. امروز گام بسیار بزرگی در این راستا برداشته شده و این راه را تا تحقق صلح کامل در کشور ادامه خواهیم داد.
زمانی‌که حکومت و حزب اسلامی، گفت‌وگوهای صلح را آغاز کردند، کسانی‌که به کامیابی این گفت‌وگوها باور داشتند، شمار شان به مراتب کم‌تر از کسانی بود که آن تلاش‌ها را ناکام می‌پنداشتند. حتی چند ماه قبل، روزی‌که درهمین‌جا در سلام‌خانه، توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی امضا می‌شد، کسانی بودند که تحقق آن را دشوار دانسته و در به ثمررسیدن آن تردید نشان می‌دادند. اما امروز به همه‌گان آشکار شده‌است که هر گاه ارادۀ صلح و اخلاص برای وطن در هر دو طرف وجود داشته‌باشد، پایان‌دادن به خصومت‌ها و خاتمه‌بخشیدن به نزاع‌ها، آرزوی دست‌یافتنی و تحقق‌پذیر می‌تواند باشد.
سوال اساسی اینست که ما چگونه به این مرحله رسیده و پیش شرط‌ها  برای به ثمررساندن مذاکرات صلح کدام‌ها اند؟ 
به اساس دساتیر دین مبین اسلام، برای انجام هر کار خیر و پسندیده داشتن نیت خیر لازم است. نیت؛ عنصر اول انجام یک امر خیر محسوب می‌گردد. حکومت و حزب اسلامی با اقدامات شان نشان دادند که برای صلح نیت خیر و ارادۀ لازم دارند. حسن نیت دوطرف زمینۀاعتماد و آغاز گفت‌وگوها را فراهم کرد و هر دوطرف خود را مکلف به آغاز و ادامۀ گفت‌وگوها دانستند.
پیش شرط  دوم کامیابی مذاکرات صلح، قضاوت دقیق و واقع‌بینانه  است به‌گونۀ که طرفین بتوانند تغییرات ماحول و خواستههای جامعه و زمان را خوب درک کنند و محاسبه دقیق از شرایط موجود کشور و جهان داشته‌باشند، که کشور امروز از دو دهه‌ی گذشته تغییر نموده و نسل امروز خواست هایشان متفاوتر است و از ما پیام صلح و قانون محوری را می‌طلبند. اگر طرفین مذاکرات، قضاوت درست نمی‌داشتند ما نمی توانستیم به این مرحلۀ مهم دست یابیم. از جناب حکمتیار صاحب از جهت قضاوت تاریخی شان از صمیم قلب ابراز امتنان می نمایم.
خواست مردم ما صلح و آبادانی کشور است. نسل جدید کشور انتظار دارد که رهبران سیاسی شان تهداب یک صلح پایدار را بنا نهاده و برای تحقق آن با فرهنگ مدارا و هم‌پذیری گام‌های عملی بردارند.
شرط سوم برای به ثمررساندن مذاکرات، ارادۀ طرفین است. حکومت و حزب اسلامی طی ماه‌های اخیر در قالب گفت‌وگوهای سازندۀ صلح بین‌لافغانی ثابت نمودند که ارادۀ قوی برای تحقق آرزوهای مردم افغانستان دارند. بیا هم له تاسو نه مننه.
مهم‌تر از همه که حدود و بنیاد این توافق‌نامه را ارزش های ملی، اسلامی و خاصتاً قانون اساسی کشور که همه ی این ارزش ها را به شمول تعهدات بین المللی ما را در خود جا داده است، تعین نموده و ساخته است.
حکومت و حزب اسلامی با رویکرد صلح بین‌لافغانی ثابت نمودند که افغان‌ها می‌توانند در داخل و پایتخت کشور با روحیۀ مدارا و تحمل‌پذیری، به صلح دست یافته و فرهنگ گفت‌وگو را بر فرهنگ جنگ و خشونت ترجیح داده و به موفقیت برسانند.
و به این ترتیب ما با درک درست از وضعیت و شرایط کشور می‌کوشیم، تا تجربه‌های تلخ گذشته تکرار نگردیده و فضای صلح و آرامش که امید و آرزوی دیرینۀ مردم افغانستان است، تحقق یابد.
من اطمینان دارم که به برکت تحمل، حوصله مندی و وفاداری به منافع علیای ملی، همه مواد توافقنامه با حزب اسلامی در پرتو شرایط کشور و در چارچوب منافع علیای مملکت و قانون اساسی، یکایک ان‌شاالله و تعالی به تحقق خواهد رسید.
افغانستان خانه مشترک همه مردم این کشور است، آباد ساختن این خانه، و زدودن آثار جنگ و مصیبت از دامان آن، وظیفه مشترک همه ماست.
له مجاهد ورور حکمتیار صاحب او حزب اسلامي مننه کوم چې د سولې بلنې ته یې لبیک ووایه او په بین الافغاني مذاکراتو یې راسره موافقه وکړه او د دغو مذاکراتو په کامیابي کې یې فعاله او اساسي برخه واخیسته. دغه راز د سولې له عالي شورا، له جهادي مشرانو، له دیني عالمانو، له مدني ټولنې، له ملي شورا، له مطبوعاتو او ټول ملت څخه مننه کوم چې د سولې د بین الافغاني مذاکراتو ټینګ ملاتړ یې وکړ. که ملي اجماع غواړئ دا ملي اجماع وه او مونږ ورباندې ویاړ کوو.
کاش‌که امروز شهید صلح استاد برهان الدین ربانی و شخصیت مصلح پیر سید احمد گیلانی در کنار ما می‌بودند تا ثمره تلاش‌های شان را می‌دیدند و در این شادمانی ما را همراهی می‌کردند. آغا صاحب، د پیر صاحب ارواح دې ښاد وي او تمام جمعیت اسلامي همکارانوته دعا کوم چې استاد رباني شهید ته دعا وکړي، از بارگاه الهی به ارواح پاک آنان، که در راه این صلح سعی فراوان کردند، آرامش ابدی و مغفرت جاویدان مسئلت دارم.
دغه راز له ملي مشر محترم کرزي او حضرت صاحب صبغت الله مجددي څخه مننه کوم چې د سولې په لاره کې یې ډېرې هڅې وکړې او سوله د دوی یو لوی ارمان و، جناب رئیس صاحب تاسو ته مبارکي وایم. له اجرائیه رئیس محترم ډاکترعبدالله عبدالله، د جمهوري ریاست له دویم مرستیال استاد دانش، د ملي امنیت شورا له محترم سلاکار اتمر صاحب ، د حزب اسلامي د مذاکراتو د هیئت له غړیو، له ډاکتر صاحب غیرت بهیر او ښاغلي انجنیر صاحب امین کریم  څخه هم د زړه له کومې مننه کوم چې که د دوی ټولو روغ نیت، دقیق قضاوت او ټینګه اراده نه وای، نو دغه کامیابي به مو نه وه په نصیب شوې. او د سولې شورا ټولو غړو او ډاکتر صاحب خپلواک څخه هم مننه کوم چې د مواففتنامې په تطبیق کې یې شپه او ورځ هلې ځلې کړي دي.
له نړیوالې ټولنې هم مننه پکار ده چې د بین الافغاني مذاکراتو ملاتړ یې وکړ او د افغانانو د تر ټولو اساسي غوښتنې یعنې سولې حمایت کوي.
دلته لازمه ګڼم چې د سولې د تطبیق د مشترک اجرائیوي کمیسیون د هڅو قدرداني وکړم. د کمسیون له محترمو غړو توقع لرم چې د توافق د پاتې بندونو تطبیق ته به پوره توجه کوي او ژر تر ژره به یې عمليکړي، حاجې صاحب دین محمد او ټول همکارانو څخه مننه کوم. له بلې خوا، له ټولو مربوطه دولتي ادارو غوښتنه کوم او هدایت ورکوم چې د توافق په اړه خپل وظایف عملي او لازم اقدامات وکړي. له حزب اسلامي څخه هم په ډېر احترام توقع ده چې د توافق د بشپړ تطبیق لپاره جناب انجنیر صاحب هدایت ورکړي چې له مشترک کمیسیون سره همکاري وکړي.
قدرمنو وطنوالو!
لکه څنګه چې د شلمې پېړۍ په اتیایمو کلونو کې د افغانانو قربانۍ د سیمې او نړۍ په ګڼو هیوادونو کې د استبداد نسکورېدلو ته لاره پرانیستله، دغسې اوس هم زموږ د دفاعي، امنیتي قواوو قرباني په حقیقت کې د تروریزم له شره د دنیا له ژغورلو سره مرسته کوي. موږ له تروریزم سره د جنګ په اوله کرښه کې یوو. په افغانستان کې روانه جګړه داخلي جګړه نه ده. دا په افغانانو باندې تپل شوې جګړه ده. افغانان د نړیوال تروریزم او د هغو طرفونو د دسیسو ښکار دي چې له تروریزم څخه د وسیلې په حیث کار اخلي. زه د سیمې په دولتونو باندې غږ کوم چې له تروریستي کړیو سره نه، بلکې له منتخبو او مشروعو دولتونو سره رابطه وپالي او کنه نو تروریزم اهلی حیوان نه دی چې په خپل صاحب باندې رحم وکړي. چا چې پاللی، نو بایللې یې ده. د یوې تروریستي ډلې له شره د خلاصون لپاره له بلې ترورستي ډلې سره رابطه پالل، لویه اشتباه ده او ډېر بد عواقب لرلای شي.
هم‌وطنان گرامی!
گردهمایی امروز ما یک‌بار دیگر ثابت می‌کند که جمهوری اسلامی افغانستان برای رسیدن به صلح تعهد قوی و اراده استوار دارد و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
از آن مهم‌تر این‌که ملت مسلمان ما تشنۀ صلح و آرزومند خاتمه‌دادن به جنگ و خصومت است و از هرگونه جنگ‌افروزی و شرارت‌طلبی نفرت دارد. مردم ما میخواهند که سیاست جای‌گزین جنگ باشد و جهت تحقق این امر لازم است که برایبرآوردن خواستههای خود از وسایل مشروع و قانونمند و متناسب با واقعیتهای امروز افغانستان استفاده کنیم.
احترام به آزادی بیان، احترام به تفاوت دیدگاهها و تحملپذیری از شرایط لازم برای فضای سیاسی نظاممند و قانون‌مند است. گفتمان ما باید منجر به اعتماد شود نه باعث تقابل. از طرف دیگر دسترسی به اقتدار از راه انتخابات مهمترین اصل زنده‌گی سیاسی کنونی ماست. من به عنوان رییسجمهور تعهد میکنم که انتخابات شفاف در کشور برگزار شود و زمینه برای برگزاری انتخابات شفاف از طریق نظارت دوامدار جامعه مدنی، مردم و مطبوعات کشور احزاب سیاسی فراهم خواهد شد. برای شفافیت انتخابات به شمول حکمتیار صاحب نظریات سایر شخصیت ها و فعالین سیاسی و مدنی کشور را خواهانم.
هدف نهایی ما واضح است. ما در راه نامعلوم و بی هدف گام برنداشتهایم. ما خواستار تامین صلح در چارچوب ارزشهای اسلامی، ملی و انسانی که در قانون اساسی ما به وضاحت بیان شده، هستیم. ما برای صلح حاضریم هر آن قیمتی را بپردازیم که ملت ما حاضر به پرداختن آن است. حدود و شرایط صلح ما را، ملت ما تعیین میکند و میدانیم صلح به قیمتی که برای ملت قابل قبول نباشد و در مغایرت به قانون اساسی ما باشد، پایدار نخواهد بود و بلکه منجر به آغاز یک جنگ دیگر خدا نکرده خواهد شد.
در بحث صلح باید به دو نکته توجه کرد. نخست جنگی که بالای افغانستان تحمیل گردیده و نکتۀ دیگر جنگی که در میدان افغانستان در جریان است.
گروه‌های تروریستی که افغانستان برای آنها وسیله و تختۀ خیز محسوب می‌شود و هیچ نوع دلسبتگی و تعهد نسبت به این کشور و مردم ندارند، جنگ را بالای افغانستان تحمیل کردهاند و دشمن این خاک می‌باشند. گروه‌های که بنا برعللی ناراضیاند و خود را از افغانستان و افغان میدانند، میتوانند مورد مذاکره باشند.
من بالای طالبان صدا میکنم که آیا ظرفیتی مانند آقای حکمتیار را دارید که با مردم و دولت افغانستان برای صلح بحث و مذاکره کنید؟ اصلا رهبر شما کیست؟ و کجاست؟ به غیر از جنگ، ویرانی، قتل و کشتار برای این ملت و این کشور چه برنامۀ دارید؟ تالیفات دارید؟ کتابی نوشته‌اید؟ اگر واقعا رهبری دارید و برای خیر و سعادت این کشور نیت، قضاوت و اراده دارید، برای مردم و حکومت نشان دهید و جنگ را پایان دهید و به ندای جناب حکمتیار صاحب پاسخ بدهید.
همه مراکز معتبر فتوا و همه مراجع دینی جهان اسلام، جنگ را در افغانستان حرام می‌دانند و بر همین اساس، ملت، دولت و علمای بزرگ افغانستان آماده‌گی دارند تا در هر نقطۀ جهان از این داعیۀ برحق خود دفاع کرده و با کسانی‌که خلاف این می‌اندیشند و گمان می‌کنند که توجیهی برای مشروعیت جنگ شان در افغانستان وجود دارد، به مباحثه و گفت‌وگو بپردازند، اگر طرف مقابل توانایی ورود به مباحث علمی را داشته‌باشد.
ما می‌دانیم که آنان توانایی مناظره با علمای ما و شخصیت های محترم بزرگ جهادی ما را ندارند و از روبروشدن با علما می‌گریزند، زیرا استدلال شان ضعیف و ادعای شان به مانند خانۀ عنکبوت و لرزان است. به فرموده قرآن مجید، سست‌ترین خانه‌ها، خانه‌های عنکبوت اند.
د افغانستان ټول اوسېدونکي غواړي چې خپلو کورنیو ته حلاله روزي په ارام ذهن وګټي، په ارام زړه عبادت وکړي او په اطمینان سره خپل اولادونه سبق ته واستوي چې روښانه آینده ولري. ایا دغو مقصدونو او نورو ټولو انساني او مشروع مقصدونو ته د جنګ له لارې رسېدای شو که د سولې له لارې؟
دلته یو ځل بیا په ټولو مسلح مخالفانو اواز کوم چې د سولې مخالفت دې نه کوي، ځکه سوله د خدای امر دی او جنګ د حل لاره نه ده. مسلح مخالفانو ته پکار ده چې د حزب اسلامي په ستر قدم، قدم کېږدي او د خپل وطن د ستونزو د اواري لپاره د مذاکرې او سولې لاره غوره کړي. که د مسلح مخالفان د افغانستان د خلکو خیر او سوله نه غواړي انجام یې معلوم دی. انجام یې انزوا او د اخرت  او دنیا ناکامي ده.
زه باور لرم چې د سولې دغه کاروان به خامخا خپل وروستي پړاو ته رسېږي او هغوی چې په جنګ تاکید کوي، د دین او دنیا ناکامي به یې په نصیب کې وي. دا باور ځکه لرم چې د افغانستان خلک سوله غواړي، د افغانستان دولت سولې ته ژمن دی او سوله الهي امر دی.
د حزب اسلامي افغانستان محترم مشر ګلبدین حکمتیار ته یو ځل بیا د زړه له کومې ښه راغلاست وایم.
زنده باد افغانستان
یشه سن افغانستان
تل دي وي افغانستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا