سیاست

منشی عمومی ناتو: داعش در پی تقویت خود در افغانستان است

بروکسل – صدای امریکا  – 7 سرطان – باختر
ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی سازمان ناتو می‌گوید که داعش به دنبال شکست در سوریه و عراق، در حال تقویت پایگاه‌های خود در افغانستان است.
ستولتنبرگ در پایان نشست وزیران دفاع ناتو در مورد افغانستان گفت که یکی از اهداف حضور ناتو در افغانستان و ارائه آموزش به قوای امنیتی و دفاعی افغان و تقویت این نیروها برای مبارزه با داعش است.
سرمنشی ناتو گفت که تقویت نیروهای داخلی کشورها برای مبارزه با تهدید داعش در منطقه، استراتیژی ناتو در عراق و سوریه بوده است و عین این برنامه را در افغانستان نیز به اجرا می‌گذارد.
او گفت که قوای افغان ابتکار عمل را در میدان جنگ در دست داشته است و در حال تصرف ساحات زیر ادارۀ طالبان اند.
منشی عمومی ناتو گفت: "یکی از دلایل حضور ما در افغانستان و آموزش نیروهای افغان، تلاش برای شکست دادن داعش است."
همزمان با این،  ستولتنبرگ با ابراز خوشبینی از روند صلح افغانستان گفت که بیش از هر وقت دیگر فرصت تامین صلح در افغانستان مهیا شده است.
او گفت که باوصف پیشرفت در مذاکرات صلح با طالبان، هنوز طرحی برای خروج سربازان خارجی از افغانستان وجود ندارد.
او گفت: "هدف ما توافق خروج (از افغانستان) نیست، هدف ما توافق صلح است. باید زمینه‌های خروج ما فراهم شود و نباید دستاوردهای ما هدر برود."
ستولتنبرگ گفت که پیام او به گروه طالبان واضح است و آن این است که در میدان جنگ به پیروزی نخواهند رسید. او افزود که هم اکنون ابتکار عمل در میدان جنگ در دست قوای افغان است.
سرمنشی ناتو افزود که این پیمان از روند گفت وگوهای بین الافغانی حمایت می کند و به گفتۀ وی آلمان گام هایی برای تسهیل این روند برداشته است.
#  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا