جامعه

افغانستان الگوی از وحدت مذاهب

کابل 14سنله / باختر
دشمنان مردم افغانستان سال هاست که تلاش دارند تا میان مذاهب درکشورتفرقه بیاندازندو از این طریق به اهداف شوم شان برسند اما وحدت میان پیروان مذاهب  در این سرزمین درمیان ممالک اسلامی به یک الگومبدل ساخته است .
حملات اخیر هراس افگنی برمساجد ونمازگزاران نشانه از تلاش های دشمنان مردم افغانستان است که به صراحت و اشکار نشان میدهد که درصدد بروزاختلافات میان مذاهب بخصوص میان  سنی و شیعه اند در حالیکه با تشدید این گونه برنامه های هراس افگنانه  مردم ما به نیات واغراض دشمنان شان  بیشتر پی برده و وحدت  میان مذاهب بیشتر گردیده است
به تازه گی علمای سنی و شیعه  کشوردر یک گرد همایی مشترک بر اتحاد ووحدت پیروان مذاهب شیعه وسنی تاکید کرده و افزوده اند که برای نجات ا زاندییشه  افراط گرایی ضرور است که  درباره انسجام وتقرب مذاهب درافغانستان بحث شود ونیزدر حال حاضر بهترین خدمت به مسلمانان این است  که آنها را به وحدت و یکپارچگی دعوت کنند.
سخنرانان این نشست گفتند که باید در برابر این توطیه  های شوم و هراس افگنانه موضع واضح و روشن گرفت و از ملت و مردم شیعه و سنی افغانستان خواستند که با دولت همکاری کرده و با وحدت و همدلی با گروه های هراس افگن مبارزه کنند.
علمای افغانستان تاکید کردند که هدف هراس افگنان ضربه زدن به ارتش، ایجاد اختلافات قومی و مذهبی است که متاسفانه در دو مقوله کار کرده اند، اما در مقوله سوم و بخش اختلاف مذهبی با هوشیاری علمای دینی ناکام شده اند و این جای خرسندی است.
پس از حملات گروهی تهاجمی انتحاری به مسجد امام زمان بالای نمازگزارن درساحه قلعه نجارها خیرخانه که دران تعداد از هموطنان ما شهید و عده دیگر زخمی شدند  علمای سنی وشیعه بر وحدت و یک پارچگی پیروان این دومذاهب درنشست مشترک در کابل تاکید کردند.
این درحالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهوراسلامی افغانستان نیز درپیام عیدی برهمبستگی  پیروان مذاهب شیعه و سنی تاکید کرده افزود که باید وحدت مذهبی، وحدت ملی و وحدت سیاسی کشور مانند گذشته حفظ شود و از پیروان مذاهب تسنن و تشیع خواست که برای تامین و نمایش وحدت مذهبی در جامعه، به مساجد و مراکز مذهبی یکدیگر بروند.
باید گفت افغانستان هیچگاهی نفاق و بی باروی پیروان مذاهب را شاهد نبوده است
برخی اگاهان  تاکید دارند که تا کنون  هیچ گونه نزاعی میان مذاهب در کشور رخ نداده  است ازاین به بعد  با هوشیاری علمای کشور نیزبرنامه های دشمانان مردم افغانستان دراین مورد نقش بر اب خواهد شد و به مرحمت خداوند در حال حاضرهیچ اختلافی بین مذهب شیعه و سنی دراین کشور وجود ندارد.
در حالیکه کشور های همسایه افغانستان بخصوص پاکستان همیشه ناهنجاری اجتماعی را شاهد بوده واین کشور پیشینه زشتی در حمله بر اقلیت های مذهبی و قومی داردکه از رشد افراط گرایی در ان کشور حکایه میکند
اکنون حلقاتی در بیرون از افغانستان در تلاش اند که این نسخه زشت را به افغانستان نیز انتقال دهند جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا