امنیت

تلاش ها برای افغانی شدن برنامه پاكسازي ماين

فیض آباد 13 سرطان باختر
درحالیکه مدیریت برنامهء ماین پاکی در افغانستان همانند تامین امنیت به  افغانها سپرده خواهد شد تلاش ها برای تسریع این برنامه افزایش یافته است.
مسوولان ماین پاکی در افغانستان می گویند که به درخواست مقام هاي افغان روند پاک سازی کشور ازوجود ماین ومواد منفجر ناشده را تسریع بخشیده اند.
قراراست تا در آستانهء خروج نیروهای خارجی حکومت افغانستان درکنار مسوولیت های امنیتی زمام امور پاکسازی کشور از وجود ماین ومواد منفجر ناشده را نیز به دست گیرد.
این درحالیست که هنوز بیش ازسی درصد ماین ومواد منفجرناشدهء موجود در اراضی افغانستان به حال خود باقیست.
امسال با تسریع تلاش ها قراراست هفتاد ونه ملیون دالرصرف برنامه های ماین پاکی در افغانستان شود.
افغانستان درسال 2003 معاهدهء منع تولید و استفادهء ماین را که موسوم به پیمان اوتاو است به امضا رساند. به اساس این پیمان جهان به ویژه سازمان ملل متعهد شد تا در طی ده سال افغانستان را عاری ازماین ومواد منفجرناشده سازد اما با گذشت این ده سال ارقام می رساند که  افغانستان هنوزهم سی درصد ازماین ومواد منفجرناشدهء گذشته را درخود دارد.
محمد شفیق یوسفی مسوول تخنیکی ومالی دفترماین پاکی درافغانستان می گوید که ناامنی ها باعث شد تا جهان وافغانها نتوانند درزمان از قبل تعيین شده افغانستان را عاری از ماین و مواد منفجر ناشده سازند.
گفته می شود دولت افغانستان ازسازمان ملل خواسته تا ماموریت خود درزمینهء ماین پاکی و جمع آوری مواد منفجر ناشده در افغانستان را برای ده سال دیگرتمدید کند.
یوسفی می گوید تا ده سال دیگربا تسریع روند ماین پاکی، افغانستان عاری ازماین ومواد منفجرناشده خواهد شد.
سازمان ملل متحد درحال حاضر روند سپردن اراضی پاک شده ازوجود ماین ومواد منفجرناشده و مدیریت برنامه های ماین پاکی را به حکومت افغانستان آغازکرده است.
درچارچوب این برنامه، اراضی ای که از سوی نهاد های ماین پاکی درافغانستان ازجود ماین ومواد منفجرناشده پاک سازی شده نیز برای نگهداشت به مسوولان افغان سپرده خواهد شد.
از اینرو روز گذشته ده ولسوالی بدخشان که به کمک نهاد های ماین پاک، عاری ازماین شده بود به حکومت افغانستان سپرده شد.
مسوول تخنیکی ومالی دفترماین پاکی درافغانستان به آژانس باخترگفت که نهاد های ماین پاک اززمان فعالیت شان پس ازسقوط رژیم طالبان درافغانستان تا کنون توانستند درکنار سایر محله های کشور ده ولسوالی بدخشان را عاری ازماین ومواد منفجرناشده سازند.
اوگفت که نهاد های ماین پاک به کمک دولت افغانستان ونهاد های کمک رسان بین المللی تلاش دارند تا سال 2023 تمامی افغانستان را عاری ازماین سازند.
شاه ولی الله ادیب والی بدخشان پاک سازی این ولایت ازوجود ماین ومواد منفجر ناشده را برای مصوونیت انسان ها وبهترشدن وضعیت اجتماعی – اقتصادی مردم ارزنده خواند.
فرید همایون رییس نهاد ماین پاکی هلوترست می گوید: تاکنون بیش ازشصت درصد اراضی افغانستان ازوجود ماین ومواد منفجرناشده پاک سازی شده وقراراست تا ده سال دیگرتمامی اراضی کشور ازاین مواد پاکسازی شود.
درین حال گفته می شود که هنوز هم ششصد وهفتاد هزارافغان درحال حاضر درساحهء پنج صد متری ماین زنده گی می کنند.
به اساس ارقام ارایه شده هنوزهم بیش از سی درصد ماین ها ومواد منفجرناشدهء موجود در افغانستان به حال خود باقیست که به نسبت موجودیت آن ماهانه حداقل چهل افغان معیوب و یا جان های شان را از دست می دهند.
سالانه حداقل یک صد ملیون دالر از کمک های جامعهء جهانی صرف ماین پاکی در افغانستان می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا