گزارش ها

صیانت از نظام و قانون اساسی وظیفه مردم و دولت است

کابل باختر/ 21/ دلو
سرور دانش معاون رییس جمهور ، دردومین نشست هم اندیشی برای مبارزه با افراطیت با چشم انداز صلح برابعاد مختلف جنگ وصلح درافغانستان پرداخت و با صراحت گفت که صلح تنها مربوط به چند شخص سیاسی نمی شود ، مالک این روند مردم افغانستان و حکومت است .
گزارشگر آژانس باختر می نگارد ، دراین جای تردید نیست که بازیگران متعدد درروند صلح وجنگ افغانستان دخیل اند ، هر کشوری می خواهد دراین بازیگر خانه بزرگ بازی کند و ماهی مراد گیرد اما آنچه بر می گردد به مردم افغانستان و حکومت ، با ترفند ها وارد کار زار می شوند و به نحوه یی تعبیر سازی صورت می گیرد.
اگر دولت به عنوان اراده مردم صیانت از نظام سیاسی ، قانون اساسی حمایت از جامعه مدنی ، آزادی بیان ، حقوق زنان وحقوق بشر و سایر مولفه های چون مردم سالاری ، انتخابات و دگر و دگر می گوید مواردی است که جهان به عنوان دست آورد های نظام افغانستان در هفده سال گذشته از آن یاد می کنند و دربرخی از موارد ذکر شده را دست آوردهای متحدان افغانستان در جنگ علیه هراس افگنی عنوان می کند.
با توجه به آنچه گفته شد، باید نظام از حقوق و آزادی هایی که متکی به ارزش های ملی و جامعه بین المللی با قربانی های فراوان به آن نایل آمده است ، حراست کند.
این تنها وظیفه حکومت و حدت ملی نمی باشد ، متحدان بین المللی افغانستان نیز باید درامر صیانت و حراست از ارزش های که به قیمت خون فرزندانشان درافغانستان به دست آمده است ، تلاش کنند.
زمانی که بحث صلح درافغانستان مطرح می شود، مربوط چند شخص سیاسی نمی شود اینجا اراده و خواست مردم افغانستان مدنظر است مردم افغاستان چه می خواهند؟ پاداش ایستادگی در برابر هراس افگنی آنان چه خواهد بود؟
در اتکا به صحبت تلویزیونی رییس جمهور کشور که درپیوند به مذاکرات صلح، نماینده امریکا بامخالفان مطرح کرد " گپ اشرف و زلمی نیست " موضوع 35 میلیون انسان این سرزمین مد نظر است .
به گفته معاون دوم رییس جمهور درجامعه چند صدایی افغانستان، کی می تواند از مردم نمایندگی کند پاسخ به این پرسش روشن است ،  دولت.
با این دلایل موجز می توان ساده و آسان نتیجه گرفت که صلح مربوط به شخصیت های قومی ، احزاب سیاسی نمی شود ، بل این مردم افغانستان اند که تصمیم می گیرند.
دولت به عنوان نماینده مردم حق دارد تا از داعیه مردم حراست کندونگذارد افغانستان به میدان رقابت های سیاسی ناسالم مبدل شود .
به همین دلیل معاون دوم ریاست جمهوری با صراحت گفته است ، مالک جنگ و صلح مردم افغانستان است .   ختم/ نالان .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا