سیاست

قانونپوه دانش: نباید روند صلح در هالۀ از ابهام مخفی بماند

کابل باختر25 جدی
قانونپوه سرور دانش معاون رییس جمهور امروز در کنفرانس ملی گفتگوی مردم افغانستان پیرامون صلح گفت؛ نباید پروسه صلح که اصلی ترین خواست مردم افغانستان است در هالۀ از ابهام بوده و یا در دهلیزهای تنگ دیپلوماتیک و اتاق های تاریک استخباراتی محلی یا منطقه ای مخفی بماند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر ،معاون رییس جمهور با قدر دانی از تلاش دست اندرکاران این کنفرانس، تصریح کرد که صلح پایدار و برقراری امنیت از حیاتی ترین مسایل امروز کشور ما است و مردم افغانستان امروز  پیش از هر احتیاج زندگی، به صلح نیازمند است.
وی گسترش نا امنی هارا بیانگر ناکامی روند صلح در گذشته خوانده گفت؛ علی رغم تلاش های گسترده، در زمینه مبارزه با تروریزم و تحکیم بنیاد های صلح، دستاورد قابل توجهی نداشته ایم. معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه حکومت جدید میراث دار نا بسامانی های گذشته است، تأکید کرد که این حکومت برای بر قراری امنیت و صلح پایدار عزم قاطع دارد. زیرا بدون صلح و ثبات تمام تلاش ها برای تامین عدالت، تحکیم روندهای دموکراتیک و فراهم نمودن رفاه عمومی بی حاصل است.
به گفته معاون رییس جمهور، ثبات منطقوی و بین المللی نیز به ثبات افغانستان گره خورده و از این رو کشورهای همسایه و منطقه باید بدانند که تأمین صلح و ثبات در افغانستان در واقع به معنای تأمین صلح و ثبات و رفاه همه منطقه است.
قانونپوه دانش قربانی شدن عدالت به بهانه صلح را موضوع قابل دقت خوانده گفت؛ اگر تحمل هر چیزی در راه تحقق صلح ممکن باشد، حاکمیت قانون و تأمین عدالت درعرصه های مختلف و همچنین ارزش های مندرج در قانون اساسی کشور به شمول نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری و حقوق و آزادی های عمومی و اساسی افراد، حقوق بشر، حقوق زنان، اطفال و اقلیت ها، هرگز قابل مصالحه، معامله و سازش نیست.
وی گفت حکومت وحدت ملی تلاش خواهد کرد تا روند صلح به صورت شفاف در مشوره با مردم و نهادهای مدنی صورت گیرد. وی از تمام رسانه ها به عنوان چشمان باز و بیدار کشور و نهادهای مدنی به عنوان پل ارتباط بین دولت و مردم خواست تا در همه موارد صدای خود را بلند نگهدارند و نظریات شان را با حکومت شریک بسازند تا مساله صلح به عنوان خواست اصلی مردم افغانستان در ابهام باقی نماند.
معاون رییس جمهور ارتقای ظرفیت نهادهای امنیتی را در پیشرفت روند صلح با اهمیت خوانده افزود اگر نیروهای امنیتی کشور قوی باشند، بدون شک دشمنان مردم افغانستان وارد این جریان خواهند شد و اگر قوت های امنیتی ما ضعیف باشند، طرف مقابل با خواست بیشتر وارد جریان صلح خواهد شده و به سادگی از روند خارج خواهند شد.
قانونپوه دانش گسترش رفاه عمومی، موجودیت حکومتداری خوب، مبارزه قاطع و همه جانبه با فساد، احیای یک سیستم عدلی و قضایی مستقل، مسلکی، قانون محور و عدالت گستر را از عوامل مهم جلب رضایت مردم و تأمین صلح و ثبات در کشور تلقی کرد و گفت؛ حکومت جدید متعهد است که در سیستم حکومتداری، اصلاحات همه جانبه به عمل آورد و با فساد اداری و مالی مبارزه قاطع نماید و زمینه یک نظام عدلی و قضایی شفاف و قانون محور را فراهم کند.
معاون رییس جمهور شهروندان کشور را تصمیم گیرندگان اصلی در همه روندهای ملی خوانده تأکید کرد که  این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند و حرف اصلی را بزنند.
کنفرانس ملی گفتگوی مردم افغانستان پیرامون صلح از سوی جمعی از نهادهای مدنی در کابل برگزار شد که در آن نتیجه گفتگوی مردم افغانستان در 34 ولایت کشور مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. در این کنفرانس همچنان کارشناسان، اعضای نهادهای مدنی و نمایندگانی از حکومت افغانستان، ملل متحد، کمیسون مستقل حقوق بشر نظرات شان را پیرامون روند صلح بیان کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا