اخباراقتصاد

وزارت اقتصاد: در  سه ماه نخست سال مالی 1400 کار 9 پروژه تکمیل شده است

کابل/ 7جوزا/ باختر

وزارت اقتصاد افغانستان براساس گزارش تحلیلی خویش  گفته است که  در  سه ماه نخست سال مالی 1400 کار 9 پروژه تکمیل شده است و 389 پروژه انکشافی در مرحله تطبیق قرار دارد.

در خبرنامۀ وزارت اقتصاد در این مورد که امروز نشرشده است، همچنان گفته شده است که این پروژه‌ها بخش‌هایی ‌چون تهیه و تدارک لابرتوار های مواد ساختمانی، پروژه های ساختمانی شامل اعمار ساختمان های مکاتب و تعمیرات، به گونۀ مثال ساختمان درمسال برای شهروندان اهل هنود و سیک کشور، حفر ده‌ها چاه آب آشامیدنی، پروژه‌های دارای اولویت منابع آبی، انتقال لین برق از ازبکستان به داخل کشور، خریداری وسایل خاموش کرددن آتش برای میدان های هوایی، ایجاد خط‌های رنوی، تطبیق برنامۀ آب درمرزعه، اعمار ملحقات مارکیت‌های زنانه، توانمندسازی زنان کوچی و ده‌ها پروژۀ دیگر را در بر می گیرد.

از مزایای این پروژه‌ها که شامل سند بودجه ملی است، میلیون‌ها شهروند افغانستان در سراسر کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم مستفید خواهند شد.

بر بنیاد این تحلیل، در پروژه‌های سال مالی 1400 اولویت بیشتر برای سکتورهای زیربنا و منابع طبیعی، معارف، زراعت، انکشاف دهات و صحت داده شده است و میانگین پیشرفت در تطبیق پروژه‌های انکشافی در جریان این ربع، 4 درصد بوده است.

این در حالیست که دولت جمهوری اسلامی افغانستان به منظور حصول اولویت‌های انکشافی خود، در سال مالی 1400 به تعداد 548 پروژه انکشافی را تصویب و منظور کرد که ‌مجموع بودجه آن بالغ بر (157.82) میلیارد افغانی می شود که از این میان، مبلغ (85.72) میلیارد بودجه اختیاری و مبلغ (72.10) میلیارد بودجه غیر اختیاری است.

سرمایه گذاری در پروژه‌های انکشافی سبب بلند رفتن سطح اشتغال، کاهش فقر، رشد اقتصادی و تقلیل میزان بیکاری شهروندان و در نهایت زمینه ساز تحقق اهداف کلان ستراتیژیک دولت به منظور انکشاف متوازن و عدالت اجتماعی در چتر برنامه‌های بلند مدت می شود. معصوم/کوهستانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا