صحت

رییس اجراییه کشور: تلاش برای کاهش مرگ و میر مادران و کودکان؛ در اولویت کاری ما قرار دارد

کابل باختر 20 ثور
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان، کنفرانس «فراخوان تجدید تعهد برای حفظ بقای طفل و مادر» را که از سوی وزارت صحت عامه در تالار رادیو تلویزیون ملی برگزار شده بود افتتاح٬ و تدویر آن را گامی حیاتی برای آیندۀ کشور و سلامت مادی و معنوی مردم عنوان نمود.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر، رییس اجراییه کشور توجه جدی به صحت مادران و کودکان و تلاش برای کاهش مرگ و میر مادران و کودکان را یکی از اولویت های اصلی حکومت وحدت ملی دانست و از کشورها و موسسات کمک کننده بین المللی خواست تا در این راستا حکومت و مردم افغانستان را یاری نمایند.
رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان در همین حال افزود که این پیشرفت ها باعث کاهش چشمگیر در میزان مرگ و میر مادران از (1600) تن به ( 327 ) نفر در هر (100000) ولادت و میزان مرگ و میر کودکان زیر سن پنج سال از 257 تن به 97 نفر در هر 1000 ولادت گردیده است.
رییس اجراییه کشور بزرگترین عامل در افزایش مرگ و میر مادران و کودکان را ناشی از حاملگی مادران در سنین نوجوانی، سوء تغذی، نا امنی و اعتیاد عنوان نمود.
با این حال قرار داشتن افغانستان در صدر فهرست کشورهایی که بیشترین مرگ و میر مادران و کودکان در آن صورت می گیرد را تکان دهنده دانست و تاکید نمود: من به نمایندگی از حکومت وحدت ملی تعهد خود را برای حمایت از بخش صحت به منظور ارتقای صحت طفل و مادر در افغانستان اعلام می نمایم.
به گفته رییس اجراییه کشور هم اکنون افغانستان بیست و هفتمین کشور جهان از لحاظ مرگ و میر مادران بوده و در میان کشورهای منطقه اولین کشور می باشد که واقعا نگران کننده است و بر همین اساس از تمام نهاد های مربوطه و از کشورهای کمک کننده خواست که در کنار حکومت وحدت ملی قرار گرفته و برای حل این معضل افغانستان را کمک نمایند.
همچنان دراین مراسم داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس تعهد برای نجات زندگی مادران و کودکان تا سال 2020 است که برای اهداف تعیین شده تعهد می نمایم .
او گفت ما پیشرفت های خود را درعرصه های صحت بررسی نموده تا شیوه فعالیت آینده را تعیین نمائیم .
به گفته اخیل ایر نماینده اداره یونیسف این یک واقعیت است زنان که در روستا ها و مناطق دور دست زندگی می نمایند به خدمات صحی دسترسی ندارند.
او گفت ما باید به این نقطه پایان بگذاریم و ماتوان آن را داریم تا تغییر بیاوریم .
ویلهم هنگ نماینده اداره انکشافی ایالت متحده امریکا گفت هدف این کنفرانس نجات اطفال و مادران افغان میباشدو ما همه تعهد خواهیم نمود تا راه را برای تطبیق این فعالیت های صحی درسراسر افغانستان به شمول فقیر ترین خانواده های مناطق دور دست بیاوریم . 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا