سیاست

شورای عالی توسعۀ شهری، طرح احداث پارک ملی سرخکان ولایت لغمان را تصویب کرد

کابل 13 قوس باختر
جلسۀ شورای عالی توسعۀ شهری دیروزبه ریاست محمداشرف غنی رئیس‌‌‌‌جمهوری اسلامی افغانستان، طرح احداث پارک ملی سرخکان، مسودۀ نهایی ماسترپلان شهر هرات و طرح احداث پارک صنعتی صنایع سبز را مورد بحث و ارزیابی قرارداد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،  در این جلسه که در قصر چهارچنار ارگ دایر گردید، ابتدا نظیف‌الله الکوزی شاروال شهر مهترلام، طرح احداث پارک ملی سرخکان را به جلسه ارائه کرد. وی افزود که احداث این پارک در ۱۵۰۰ جریب زمین در ساحۀ سرخکان ولسوالی قرغه‌یی ولایت لغمان که در مسیر شاهراه کابل – ننگرهار موقعیت دارد، درنظر گرفته شده است.
شاروال مهترلام احداث این پارک را در رشد اقتصادی مردم محل، جلب سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی با اهمیت خواند و گفت که هزینۀ ساخت زیربناهای اولیه این پارک بیشتر از ۱۷۰ میلیون افغانی تخمین گردیده است.
جلسه پس از بحث‌های همه‌جانبه، طرح متذکره را تصویب کرد و رئیس‌جمهور کشور به شاروال مهترلام و وزارت مالیه هدایت داد تا در خصوص تامین بودجۀ احداث پارک ملی سرخکان به نتیجه برسند.
سپس، جاویدرحمن رحمانی یکتن از مسئولین وزارت شهرسازی و اراضی کشور، مسودۀ نهایی ماسترپلان شهر هرات را به جلسه ارائه کرد، افزودکه طرح متذکره براساس دیدگاه توسعۀ پایدار، انکشاف سالم شهر، بلندبردن سطح خدمات شهری، ایجاد ارتباط میان شهر و قریه‌جات و حفاظت از ساحات زراعتی و جنگلات، ساخته شده است.
جلسه ضمن بحث‌های همه‌جانبه در رابطه به ماسترپلان شهر هرات، این طرح را در پرنسیب مورد تصویب قرار داد.
رئیس‌جمهور غنی از تلاش‌های مسئولین وزارت شهرسازی و اراضی تشکر کرده، افزود که باید تعریف واضح از ماسترپلان وجود داشته باشد تا بر اساس آن، ماسترپلان‌ها ساخته شوند و چیزی که برای شهر هرات ساخته شده است، بیشتر به دیدگاه استفاده از زمین می‌ماند.
رئیس‌جمهور کشور گفت که ولایت هرات از ارزش اقتصادی و اهمیت باستانی و تاریخی خاصی برخوردار است و هویت تاریخی این ولایت باید حفظ گردد. وی افزود که زون‌بندی‌ در شهرها یک امر بنیادی می‌باشد و بر اساس قانون جدید شاروالی‌ها، زون بندی‌ها واضح گردیده است که این کار سبب تعیین سرمایه‌گذاری در شهرها می‌گردد.
در اخیر، طرح پارک صنعتی صنایع سبز از سوی عبدالاحد ملکیار یکتن از مسئولین وزارت شهرسازی و اراضی به صورت مفصل به جلسه ارائه گردید. وی گفت که پارک مذکور در مساحت ۱۹۵۶ جریب زمین در ولسوالی ده سبز ولایت کابل در نزدیکی شهرک پیروزی در نظر گرفته شده است که تا اکنون در سه فاز این پارک، برای فابریکه‌داران۴۵۰  نمره توزیع گردیده است.
جسله پس از بحث‌های همه‌جانبه در رابطه به طرح مذکور تصمیم اتخاذ نمود تا در انتقال زمین، مدیریت، چگونگی سرمایه‌گذاری و نیازمندی‌های برق این پارک، وضاحت بیشتر صورت گیرد.
رئیس‌جمهور کشور هدایت داد که گروپ کاری تحت نظر جواد پیکار سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی و با عضویت وزارت‌های مالیه، عدلیه، صنایع و تجارت، ریاست عمومی ادارۀ امور، ریاست د افغانستان برشنا شرکت و کریم امین مشاور ارشد ریاست‌جمهوری، ایجاد شود تا تمام ابعاد و مسایل تخنیکی پارک متذکره را مورد ارزیابی قرارداده و جهت تصویب به کابینه ارائه نماید.ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا