سیاست

دنمارک به کمک هایش به افغانستان ادامه میدهد

داکتر زلمی رسول وزیر امور خارجه بعد از ظهر امروز با ویلی سوندل وزیر امور خارجه کشور شاهی دنمارک و هیات همراه ملاقات نمود.به گزارش آژانس اطلاعاتی باختر در اعلامیه مطبوعاتی که از طریق وزارت امور خارجه درین مورد منتشر شده آمده است ،
داکتر زلمی رسول ضمن قدردانی از همکاری‌های کشور شاهی دنمارک در بازسازی و تأمین ثبات در افغانستان از طریق سهمگیری سربازان آن کشور در چوکات قوای حافظ صلح بین‌المللی و همکاری‌های بی‌دریغ در امر تطبیق پروژه‌های عمرانی و بازسازی ، خواهان تداوم همکاری‌های آن کشور گردید.
وزیر امور خارجه افغانستان گفت ، " کشور شاهی دنمارک در مسایل اقتصادی، معارف و بازسازی کمکهای زیادی نموده است که ما از ایشان قدردانی مینماییم".
وزیر خارجه کشور شاهی دنمارک آماده گی هر چه بیشتر کشورش را در راه مساعدت به مردم افغانستان ابراز داشت.  وی گفت ." دنمارک کمکهایش اقتصادی خویشرا به افغانستان نه تنها کاهش نداده بلکه به مقایسه کمکهای سالهای گذشته افزایش خواهد داد."
گفتنی است که تعداد سربازان دنمارکی مستقر در افغانستان ( ولایت هلمند) جمعاً  به 750 نفر می‌رسد. تا اکنون 42 سرباز دنمارکی زندگی خویش را در راه تأمین امنیت و ثبات افغانستان از دست داده اند.
تعدادی از نیروهای دنمارکی در بخش تیم بازسازی ولایتی با نیروهای آلمانی در فیض آباد و تعدادی هم با تیم بازسازی ولایتی لتوانیا در ولایت غور همکاری دارند.
مجموع کمک‌های مالی دنمارک برای افغانستان از سال 2002 الی 2013 به بیشتر از 670  ملیون دالــر می‌رسد. این کشور  از سال ۲۰۰۹  سالانه مبلغ ۸۵  ملیون دالــر را برای  بازسازی و تأمین امنیت در افــغانســتان اختـصاص داده است. مساعدت سالانه دنمارک در سال 2011 به 100تقریباً ملیون دالر میرسد.
در کل دنمارک در کمک‌های خویش به افغانستان 25 فیصد افزایش بعمل آورده که 50 فیصد آن از طریق بودجه دولت افغانستان به مصرف می‌رسد.
اکثراًً کمک‌های توسعه‌یی دنمارک در ولایات هرات، کابل و هلمند به مصرف می‌رسد. آگاهی دهی صحی، کورس‌های قابله گی و برنامه‌های قرضه‌های کوچکاز مهمترین پروژه‌های ملکی دنمارک به شمار می‌روند. درسراسر افغانستان تا حال 1،5 ملیون نفر که 60  فیصد آن را زن‌ها تشکیل می‌دهند، از این پروژه‌ها مستفید گردیده اند.
ایجاد 19 مرکز صحی و یک شفاخانه در ولسوالی های گذره، اوبه و پشتون زرغون ولایت هرات توسط کمیته دنمارک برای افغانستان (DAC)  شامل این مساعدت‌های انکشافی می‌گردد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا