اخبارصحت

از روز جهانی مبارزه با بیماری ایدز تجلیل شد

کابل/ 11 قوس/ باختر

وزارت صحت‌عامه از روز جهانی مبارزه با بیماری ایدز تحت شعار “برای پوشش صحی بیشتر خدمات صحی بهتر” در تالار داکتر سهیلا صدیق گرامی داشت به عمل آورد.

داکتر وحید مجروح معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت‌عامه، در این نشست گفت: بیماری ایدز در کشور های جهان سوم مخصوصاً افغانستان به سرعت در حال انتشار است که تلاش های جدی وزارت صحت‌عامه کشور علیه نابودی این پدیدۀ شوم ادامه دارد.

داکتر مجروح گقت که  آمار افراد مبتلا به بیماری ایدز در کشور بیشتر از آن است که توسط سازمان صحی جهان و دفتر ملل متحد در بخش مبارزه با ایدز به نشر رسیده است که یکی از چالش های عمده در این راستا استفاده کنندگان مواد مخدر در سطح کشور استند.

داکتر مجروح اضافه کرد، فراه رسیدن فصل سرما و موج دوم ویروس کرونا، فقر، ازدیاد معتادان مواد مخدر، نپذیرفتن افراد بیمار از طرف خانواده ها و سطح پائین آگاهی مردم را از جمله چالش های دیگری در زمینه ازدیاد افراد مصاب به بیماری اچ آی وی ایدز در کشور است.

وی  به خاطر جلوگیری از ازدیاد بیماران اچ آِی وی ایدز در کشور، خواهان بسیج ملی ارگان های ذیدخل، استفاده موثر از منابع دست داشته، آگاهی دهی و هماهنگی بیشتر بین اداره ها ، ایجاد مراکز صحی بیشتر تداوی بیماران ایدز در ولایت ها، برنامه های مشخص مبارزه با بیماری ایدز به سطح کشور شد که در این راستا تلاش های وزارت صحت‌عامه جریان دارد.

داکتر یارباز حمیدی منشی صحی مجلس نمایندگان،  تجلیل از روز جهانی مبارزه با بیماری ایدزرا گامی در راستای آگاهی دهی و روشن سازی ذهنیت عامه به خاطر اضرار این بیماری در کشور دانست وگفت: از تلاش های وزارت صحت‌عامه در امر مبارزه با بیماری ایدز ابراز امتنان کرد و خواهان اقدامات بیشتر این وزارت در این راستا شد.

داکتر اختر به نمایندگی از سازمان صحی گفت که ادارۀ سازمان صحی جهان متعهد است که وزارت صحتعامه را در امر مبارزه با بیماری ایدز و بخش های دیگر صحی کمک تخنیکی و مالی کنند و این اداره به این کمک های خود در آینده نیز ادامه خواهد داد.

روز جهانی ایدز که از سال 1988 بدینسو همه ساله در اول دسمبر تجلیل می‌شود، بهترین فرصت برای بلند بردن و ارتقا سطح آگاهی جامعه در مورد اچ آی وی و ایدز و نیز فرصت مناسب برای تجدید تعهد آنانی که در امر مبارزه علیه اچ آی وی و ایدز سهیم استند ،می‌باشد.

به اساس گزارش ها رسیده به وزارت صحت‌عامه از سال 1989 تا اخیر سال 2020 به صورت مجموعی 3033 واقعه اچ آی وی در کشور به ثبت رسیده است که در آن 75 فیصد ذکور، 25 فیصد اناث قرار دارد که در بین آن 176 تن از کودکان زیرسن 15 سال نیز شامل می‌باشد در حالی که سازمان صحی جهان و اداره ملل متحد در بخش مبارزه با ایدز این تعداد را 7794 نفر تخمین کرده است که به این اساس وزارت صحت‌عامه توانسته است تا نزدیک 40 فیصد واقعات را کشف و راجستر کند و هم‌چنان تا اخیر سال 2020 در مراکز تداوی ایدز به تعداد 1089 تن راجستر شده است که از این میان 718 مرد، 308 زن و 63 کودک زیرسن 15 سال اند که تحت تداوی و مراقبت های مجانی قرار گرفته اند. مومنه احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا