صحت

دهها معتاد در ولایت سمنگان غرض تداوی به شفاخانه های معتادان معرفی شده اند

دهها فرد معتاد به مواد مخدر در ولایت سمنگان توسط پولیس جمع آوری و جهت تداوی به شفاخانه معتادین آن ولایت انتقال شدند.
سمونمل غلام محمد زلمی، مدیر مبارزه علیه جرایم جنایی قوماندانی امنیه سمنگان میگوید قوماندانی امنیه سمنگان طی چند ماه اخیر دهها معتاد به مواد مخدر را از نقاط مختلف شهر ایبک مرکز سمنگان جمع آوری و آنان را جهت تداوی به شفاخانه معتادین معرفی کرده اند.
وی که امروز با خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر صحبت میکرد اظهار داشت اگر تعدادی از این معتادان بعد از تداوی دو باره به اعتیاد رو آوردند، جهت مجازات به حارنوالی معرفی خواهند شد.
وی اضافه کرد تا حال چهار تن پس از تداوی دو باره به مواد مخدر روی آورده بودند که فعلاً" زندانی میباشند.
وی جمع آوری افراد معتاد را جهت برقراری نظم عامه، تامین امنیت و جلوگیری از سرقت ها موثر خوانده گفت، از زمانی که جمع آوری این افراد شروع شده در سطح جرایم تا حدی کاهش  به عمل آمده و در نظر دارند تااین برنامه را در ولسوالی ها نیز عملی کنند.
به گفته او خشونت های که در خانواده ها واقع میشود، و بررسی هاییکه صورت گرفته نشان میدهد که یک عضو چنین خانواده ها معتاد بوده است.
همچنان شماری از افراد که توسط پولیس به این شفاخانه آورده شده اند از برخورد منسوبان شفاخانه ابراز خوشی نموده میگویند دیگر به مواد مخدر رو نخواهند آورد.
گل آغا یکتن از باشنده گان شهر ایبک که توسط پولیس جهت تداوی به شفاخانه معرفی شده بود، گفت : " 9 روز است که بستر هستم و حالا صحتم بهتر شده ما جور شدیم، وقتیکه معتاد بودیم خیلی مردم و حتی افراد خانواده ام از من نفرت داشتند.
سید امر الله مسوول آگاهی عامه شفاخانه معتادین سمنگان پیرامون فعالیت آن شفاخانه گفت، به اساس سروی که در مرکز و ولسوالی های سمنگان انجام داده اند، بیشتر از دو هزار فرد معتاد در آن ولایت جود دارد  واین شفاخانه از جدی سال گذشته به فعالیت آغاز نمود، تا حال 289 تن داخل بستر و 38 تن را در خانه هایشان تداوی کرده و 374 تن را راجستر نموده و برای بیش از دوازده هزار و ششصد تن از افراد مواد مخدر آگاهی داده است.
از سوی هم مسوولین شفاخانه بیست بستر تداوی معتادان سمنگان، از این اقدام پولیس جهت جلوگیری از معتاد شدن افراد بیشتر به مواد مخدر استقبال نمودند.
داکتر محمد جاوید احمدی، مسوول این شفاخانه میگوید افراد معتاد به مواد مخدر که توسط پولیس معرفی و یا هم خود شان به این شفاخانه جهت تداوی مراجعه میکنند، مسوولین این شفاخانه ابتدا آن ها را از اضرار مواد مخدر آگاهی داده بعدا" داخل بستر نموده و در مرحله سوم بعداز تداوی به مدت یکسال تعقیب می شوند که آیا آن ها دوباره به مواد مخدر روی  می آورند یا خیر؟
وی افزود افراد معتاد در این ولایت از مواد مخدر نوع هیروئین، تریاک، چرس، کراک، کرستال و زرقی استفاده میکنند و بیشتر آنان به هیروئین معتاد استند.
در همین حال جاوید رسا رییس اداره مبارزه علیه مواد مخدر سمنگان جمع آوری معتادان را توسط پولیس به منظور جلوگیری از معتاد شدن سایر افراد جامعه، یک اقدام خوب و به جا دانسته گفت، آنان جهت آگاهی باشنده گان این ولایت در این اواخر برنامه های مختلف آ گاهی دهی را در مورد اضرار مواد مخدر به همکاری ادارات امور زنان، ریاست حج و اوقاف و آمریت ورزشی در مرکز و ولسوالی خرم و سارباغ راه اندازی کرده و آنان در نظر دارند این آگاهی دهی را در سطح سایر ولسوالی ها نیز راه اندازی کنند.
در همین حال اکثریت کارشناسان عوامل عمده اعتیاد به مواد مخدر را به فقر، بیکاری، عدم  موجودیت زمینه آموزش و تحصیلات عالی  را در کشور عنوان می کنند. به گفته آنها تا زمانیکه به اشتغال زایی و فقرزایی در کشور توجه نگردد جوانان فقر و بیکار و آنانیکه به زمینه آموزش ندارند به اعتیاد پناه می برند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا