اقتصاد

آیا میتوان حرکت قندهاررا گسترش بخشید؟

کابل باختر/ 13/ اسد
یک حرکت معقول درقندهار ، ثبات نسبی ارزش افغانی را دربرابرارز خارجی درپی داشت .
آیا میتوان این حرکت را گسترش بخشید ؟
گزارشگر آژانس باختر مینگارد ، بنابه گزارش ها قوماندان امنیه قندهار دریک حرکت معقول چلند روپیه پاکستانی درقندهار را منع کردو شماری هم به استقبال این تصمیم روپیه پاکستانی را آتش زدند.
این حرکت ثبات نسبی افغانی را در بازار های تبادله ارز با خود داشت . روزگذشته فی دالر امریکایی 68 افغانی تبادله میشد اما امروز یک دالر امریکایی 50/65 افغانی تبادله میگردد.
این مساله به وضاحت می رساندرایج شدن ارز خارجی درباراز ها و معاملات تجارتی ضربه شدید را به ثبات افغانی درپی داشته است امروزه خرید وفروش جایدادها درافغانستان به ارز خارجی صورت میگیرد . خرید و فروش موتر یا به روپیه پاکستانی انجام میشود و یا به دالر امریکایی و گذشته ازآن دربرخی از ولایت ها سرحدی روپیه پاکستانی دربازار ها درکنار افغانی چلند دارد.
هرگاه مقامات دولتی و نهادهای مسوول بخواهند از حرکت معقول که در قندهار صورت گرفت حمایت کنند مسلماً افغانی در بازار های ارز افغانی از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد.
ثبات اقتصادی پیوند نزدیک و سازنده با ثبات سیاسی دارد و این چنین اقدام ها میتواند درثبات افغانی که مسلماً بی اثر درثبات اقتصادی نیست موثر واقع شود.
اگر چنین نمی بود دالر دریک روزتقریباً بیشتر از دوافغانی ارزش کاهش دربرابر افغانی  رانمی داشت .
بناً منافع ملی کشور از تجار و معامله کنند گان بزرگ میخواهد که کوشش کنند  درمعاملات تجارتی از افغانی استفاده کنند زیرا افغانی هویت مردم کشور میباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا