تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت چهارشنبه 13 قوس

کابل باختر/ 13/ قوس
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را در باره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.
روزنامه جامعه بازدربرگ نخست زیر کارتونی عنوان کرده ، ایستاده بربام فساد ، و آنرا دنبال کرده است درصفحه دوم . ولی بازهم درصفحه اول زیر عنوان اصالت فساد نوشته بیش از این فساد درافغانستان یک عارضه نسبت که یک وضعیت اصیل است . اصیل بودن وضعیت به این معنی است که فساد به بخش جدایی ناپذیری از طبیعت و فرهنگ فردی و جمعی ما تبدیل شده است و چنان درساختار و بنیاد های نهادین جامعه و فرد رخنه و رسوخ پیدا کرده است تغییر دادن آن همانند تغییر طبیعت و دشوار و چه بسا ناممکن است . این وضعیت مسلماً ما را به سوی نوعی تقدیر گرایی میبرد نوعی ازبی عملی و دست کشیدن از تلاش برای تقدیری که اینکه تا حدودی برای همه ما به امری پذیرفته و عادی مبدل شده است.
چگونه چنین چیزی ممکن است ؟ و چگونه میشود ازآن عبور کرد ؟ معذرت خواهی سناتوری که بوتل پرتاب کرد . سوال های دیدبان حقوق بشر از نامزدهای ریاست جمهوری تائید بودجه سال 1393 درسنا علاقمندی گروه صنعتی بی بی برای سرمایه گذاری دربخش نفت وگاز عنوان های دیگری میباشند که این روزنامه در صفحه دوم به نشر آن اقدام کرده است و درصفحه سوم زیر عنوان ، هشدار ناتو به افغانستان نوشته وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان اتلاتیک شمالی ناتو نشست دو روزه ای را در بروکسل مقر این سازمان روی مسایل افغانستان ، همکاری هابا روسیه وگرجستان و آماده گی برای نشست سال آینده رهبران عضو روی مسایل کلیدی آغازکردند.
آنان هم چنین انتظار میرود دراین نشست روی مساله افغانستان همکاری ها و بهبود توانایی های نظامی تمرکز کنند روزنامه به همین گونه ادامه داده است .
اما روزنامه وحدت دربرگ نخست عنوان با افزایش فساد اداری ، امسال هم افغانستان از فاسد ترین کشورهای جهان شد نوشته درگزارش سال 2013 سازمان شفافیت افغانستان ، کوریایی شمالی ، سومالیا از فسادترین کشورهای جهان درفساد اداری عنوان شده است . این سه کشور هرکدام این مقام را با گرفتن 8 امتیاز از صد درمیان 177 کشور جهان گرفته اند ، اما افغانستان ازنظر عدم موجودیت فساد دربین 177 کشور جهان ، در جایگاه 175 قرارگرفته است دنمارک ، زیلاندجدید ، سویدن ، ناروی شفاف ترین کشورهای جهان خوانده شده اند.
وحدت همچنان درهمین صفحه از قول راسموسن عنوان کرده که اگر پیمان امنیتی امضا نشود ، ناتو نیروهایش را خارج میکند.
به نوشته این روزنامه اندرفوگ راسموسن دبیرکل ناتو میگوید امضای توافقنامه امنیتی افغانستان با امریکا پیش شرط حضور نیروهای ناتو درافغانستان میباشد دبیر کل ناتو هشدار میدهد که اگر رییس جمهور کرزی این موافقتنامه را با امریکا امضا نکندناتو تمامی نیروهایش را پس از سال 2014 میلادی از افغانستان بیرون خواهد کرد.
انفجار در ولایت هلمند ده کشته و زخمی به جاگذاشت زورمندان مانع اجرای برنامه آمارگیری درشهرکابل میشوند ازجمله عنوان های دیگری میباشند که این روزنامه درصفحه اول نشر کرده و درصفحه های دیگر دنبال سایر مطالب شده است.
روزنامه هشت صبح در صفحه اول ازقول کمیسیون نظارت برتطبیق قانون اساسی عنوان کرده که وضعیت زندان ها نگران کننده است.
این روزنامه در مطلب دیگر زیر عنوان از معاون مجلس سنا عذرخواهی شد نوشته یک عضو مجلس سنا که درنشست روز دوشنبه بوتل آب را به سوی محمد علم ایزدیار ، معاون اول مجلس سنا پرتاب کرده بود . ازانجام عمل خویش عذر خواهی کرد.
هشت صبح همچنان درمطلب دیگر زیر عنوان ، استفاده از مراکز صحی برای اهداف نظامی ، نوشته مسوولان کمیته سویدن درافغانستان میگویند ، طرف های درگیر جنگ دربرخی از مناطق کشور از مراکز صحی برای اهداف نظامی استفاده میکنند.
هشت صبح درصفحه دوم زیر عنوان ، نامه نگاری سردسته های شورشی نوشته این روزها نامه نگاری سردسته های گروه شورشی به رییس جمهور کرزی خبرساز شده است  . هم گلبدین حکمتیار به آقای کرزی نامه نوشته است و هم طالبان درمورد موضعگیری آقای کرزی درقبال موافقتنامه امنیتی دوجانبه ابراز نظر کرده اند.
نفس نامه نوشتن و ابراز نظر کردن اشکالی ندارد اما درنامه های نوشته شده نکاتی ذکر شده که باید درمورد آن بحث کرد. نویسنده به همین گونه ادامه داده است هشت صبح در صفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.
به همین ترتیب روزنامه های انصاف ، انصار ، آرمان ملی سخن جدید و دیگران درشماره های امروزی یابه نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا